A Keleti káoszán kívül is van baj a MÁV-nál hétfőn kora reggel

belföld
augusztus 26., 07:23

Az 1846. július 15-én született magyar vasút* fennállásának 179. évében, 2024 augusztusának végén lényegében összeomlott. Még létezik, mint a halálos lövés érte vágtató ló, amely még tesz néhány lépést, a MÁV is fenntartja a működőképesség álcáját: még indulnak vonatok, köztük olyanok is, amelyek nagyjából képesek pontosan célba érni, még bejárnak az emberek a MÁV-irodákba, a vezetőséget nemrég lecserélték, a nemrég lezajlott Volán-MÁV összeolvadás után 57 ezer embert foglalkoztató cégnél még fizetik a béreket és a villanyszámlát.

De mára a magyar vasút a csőd és a működésképtelenség szinonimája lett.

  • Szombaton, a nyári főszezon utolsó hétvégéjén egy síntörés miatt megbénult a dél-balatoni vasúti közlekedés.
  • Vasárnap a Keletinél kisiklott egy InterCity, a forgalom összeomlott, az utastájékoztatás szintén (mint minden váratlan esemény idején). Hétfő reggel már azt is lehet tudni, hogy a Keleti egy ideig nem indít és nem fogad vonatokat.
  • A MÁV-ról szakértők azt mondják, kamu lassújelekkel szabotálják a vasúti forgalmat egy dunántúli vonalon, hogy ott leállíthassák a személyszállítást.
  • A vasúti késések közben rekordot döntenek, idén júliusban a feláras vonatok alig több mint egyharmada volt pontos, és többet késtek, mint bármikor, mióta ezt nyilvántartják.
  • Közben a közlekedésért, így vasútért is felelős Lázár János a MÁV-vezér menesztése mellett nemcsak a Fanta narancstartalmával van elfoglalva, hanem azzal is, hogy Vitézy Dávidnak szólogasson be (aki pedig neki vissza, többször is).

Így jött el a hétfő reggel, szerencsére nem vonattal, tehát időben megérkezett.

  • Nem úgy, mint a Bajáról 5:22-kor Külsőhalasra induló InterRégió, ami egyszerűen kimaradt. A MÁV annyit mondott azoknak, akik ezzel utaztak volna, hogy majd menjenek a 6:14-essel (hogy mit csináljon az, akinek például hattól lett volna dolga Bácsalmáson vagy héttől Kunfehértón, azt nem tudjuk). Így aztán logikusan a visszafelé, Külsőhalasról 6:37-kor indulni hivatott sem vonat sem járt, de a 8:14-es és 10:37-es vonatok helyett is pótlóbuszok lesznek.
  • Szintén kimaradt az 5:36-os Sárbogárd-Bátaszék vonat, de helyette legalább pótlóbusz indult, igaz, némi késéssel, 6 órakor.
  • Miskolc és Hidasnémeti között a vonattípustól függően 56 perc és 1 óra 17 perc közötti menetidő 20-40 perccel nőtt meg hétfő hajnalban – kivéve a Hidasnémetiből 5:26-kor indulni hivatott vonatét, mert az el se indult. A biztosítóberendezés hibáját azóta elhárították, a 62 kilométeres utat azóta ismét nagyjából menetrend szerint lehet megtenni.
  • Tapolcáról Keszthelyre nem lesz vonat 9:49-kor, csak pótlóbusz, ami viszont kihagyja Alsógyenest, ahol viszont emiatt megáll a Tanúhegy IC – egy órával később.
  • A Debrecenből a Nyugatiba indult Cívis InterRégió 70 perces késést szedett össze, emiatt csak Ceglédig közlekedik. Hogy mit csináljon az, akinek a fővárosban lenne dolga? A MÁV megoldja: menjen tovább a következő vonattal!
  • A Nyugati pályaudvarról 7:20-kor Munkácsra induló Latorca InterCity viszont nem a Nyugatiból, csak Ceglédtől indul. Aki esetleg a fővárosból utazna Munkácsra, az 7:25-kor induló Cívis InterRégióval utazhat Ceglédig. Itt „biztosítjuk az átszállást”, nyugtatott meg a MÁV mindenkit, akiben felmerült a kérdés: mi van, ha esetleg ez is késik (illetve hát eleve késve indul ahhoz képest, hogy mikor kellene).

Így áll a MÁV a hét első munkanapján, az üzemkezdet utáni első órákban.

(* Ha az első, Pest és Vác közötti vasútvonal átadását vesszük születésnek.)