A nyilvántartás elindítása óta soha nem késtek annyit a feláras vonatok júliusban, mint idén

közlekedés
augusztus 10., 15:45

Kínkeserves júliuson van túl a MÁV. A hónap elején berobbanó hőhullám villámgyorsan térdre kényszerítette a vasúti közlekedést, július 5. és 15. között több mint 10 ezer vonat késett, 487 járat pedig teljesen kimaradt.

A helyzet annyira kritikus volt, hogy a MÁV közleményében arra kérte az utasokat, csak akkor keljenek útra, ha nagyon muszáj. És inkább busszal. A MÁV vezérigazgató-helyettese azzal indokolta az ügyfélbarátnak nehezen nevezhető közleményt, hogy a vasúti kocsik 40-50 évesek, így nem a mostani klimatikus viszonyokra készültek.

A katasztrofális helyzet miatt végül Lázár János építési és közlekedési miniszter is megszólalt. Július 29-án rendkívüli intézkedésként nettó 200 ezer forintos MÁV-os fizetéskiegészítést jelentett be. Azt írta, „az elmúlt hetek bizonyították, hogy tud olyan meleg lenni, amit nem bírnak a sínek, a mozdonyok és a járművek”. Megoldásként pedig az egyelőre sehol sem tartó vasútfejlesztési stratégiájának végrehajtását jelölte meg.

A MÁV első saját gyártású, belföldi forgalomra szánt másodosztályú InterCity (IC+) kocsija a forgalomba állításának napján a Déli pályaudvaron 2020. február 13-án.
photo_camera A MÁV első saját gyártású, belföldi forgalomra szánt másodosztályú InterCity (IC+) kocsija a forgalomba állításának napján a Déli pályaudvaron 2020. február 13-án. Fotó: Balogh Zoltán/MTI/MTVA

Azóta azonban kiderült, hogy az idei július nem szimplán nagyon rossz, hanem az eddigi legrosszabb július volt. A Vitézy Dávid által kikért adatok alapján az InterCity-knek és más feláras vonatoknak csak a 36,38 százaléka volt a hónapban pontos, vagyis késett 5 percnél kevesebbet.

Ez a nyilvántartás 2019-es bevezetése óta a legrosszabb érték, 2020 júliusában például még 74,73 százalék volt a mutató.