Több mint 500 milliárdba kerülne a HÉV-ek cseréje, viszont továbbra sem tudni, honnan lesz rá pénz

közlekedés
október 15., 08:20

Továbbra is ködös, hogyan oldják meg a fővárosi HÉV-hiányt. Az esetleges járatritkítások ügye egy hete kapott országos médiafigyelmet, azóta lett napról napra egyre zavarosabb. Lázár János közlekedési miniszter először személyeskedve támadt Vitézy Dávid fővárosi képviselőre, majd kirúgta a MÁV-HÉV vezérigazgatóját, közben pedig olyan nyilatkozatokat tett, amiket később cáfolt a MÁV vezérigazgatója.

Az ügyben hétfőn tartott ülést a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési szakbizottsága. A Népszava beszámolója alapján a Vitézy által összehívott ülésen Feld Márton, a Magyar Közlekedési Klub elnökségi tagja azt mondta, még Hagyó Miklósék járatritkítási tervei is átgondoltabbak voltak, mint a jelenlegi közlekedéspolitikai vezetés javaslatai.

Feld szerint már az év elején látszott, hogy komoly problémák vannak a HÉV körül. A 98 járműből csak 79 volt forgalomba adható, 12 szerelvényt javítottak, 7 pedig várakozott a szervizre. A szűkös javítókapacitás miatt feltorlódtak a hatévente kötelező fővizsgára váró járművek. Feld arról is beszélt, hogy idén 20, jövőre pedig 25 fővizsgát kellene lebonyolítani, ezért a most bejelentett 5 jármű után további 7 eshet ki a forgalomból.

Feld azt mondta, hogy a közlekedésfejlesztési operatív program, az IKOP monitoring bizottság legutóbbi ülésén 12, darabonként 7 milliárd forintba kerülő jármű beszerzéséről volt szó. A teljes HÉV-flotta lecserélése tehát 560-630 milliárd forintba kerülne. Ebben az összegben ráadásul még benne sincs az infrastruktúra felújításához szükséges sokmilliárdos költség.

photo_camera Fotó: Máthé Zoltán/MTI/MTVA

Bár Lázár állította, hogy döntés született a HÉV-infrastruktúra és -járműpark több száz milliárdos fejlesztéséről, Hegyi Zsolt MÁV-vezérigazgató hétfői interjújában azt mondta, nem lehet kategorikus kijelentéseket tenni a járműbeszerzésekről, mivel nem végleges az IKOP Plusz projektlista.

Az IKOP-lista véglegesítése azért kulcsfontosságú, mert a projektekre elnyerhető forrásokat csak 2029-ig lehet felhasználni, az ekkora volumenű vasúti járműbeszerzés pedig legalább 3-4 évig szokott tartani. Walter Katalin BKK-vezérigazgató a hétfői ülésen azt mondta, hogy a források bizonytalan elérése miatt a főváros már visszakozna, és a HÉV-ek helyett a CAF-villamosokat tenné vissza a listára.