Magyarországon vagy Üzbegisztánban jobb vonatozni?

közlekedés
december 23., 17:43

Idén erős évem volt vasút szempontból. Összesen 15 ezer kilométert vonatoztam: 9100 kilométert Magyarországon, 5900 kilométert külföldön. Élményeim széles skálán mozogtak, utaztam 40-nel döcögő Bódva-völgyi Bz-vel és 230-al hasító isztambuli expresszel is.

A legnagyobb hatást ugyanakkor az üzbég vasút tette rám. Az egykori szovjet tagköztársaságban 7 nap alatt összesen 1600 kilométert vonatoztam. A 36 milliós közép-ázsiai ország közlekedése pedig annyira megfogott, hogy még abban is elbizonytalanodtam, vajon Magyarországon vagy Üzbegisztánban jobb-e vonatozni. A kérdést ebben a cikkben igyekszem megválaszolni.

Állomások

Ha van szempont, ami alapján Magyarország tűnik közép-ázsiainak, Üzbegisztán pedig európainak, az az állomásoké. Miközben a magyarországi pályaudvarok évtizedek óta kitartóan rohadnak, és kétes alakok gyűjtőhelyévé válnak, addig az üzbég vasútállomásokon patikatisztaság és katonás rend van.

Szovjet vasúti kocsi a szamarkandi pályaudvaron
photo_camera Szovjet vasúti kocsi a szamarkandi pályaudvaron Fotó: Molnár Kristóf/444

Ennek a legfőbb oka a bejáratoknál történő biztonsági ellenőrzés. Üzbegisztánban ugyanis csak akkor mehet be az utas a vasútállomásra, ha felmutatta a vonatjegyét, és átment a repülőterekről ismert mágneskapun. Ráadásul az érkező utasokat biztonsági okokból egyből kiterelik az utcára, így amikor hajnal 3-kor megérkeztem Taskentbe, át kellett magamat könyörögnöm a fegyveres biztonsági őrön, hogy bemehessek a vasútállomás épületébe aludni.

Az ellenőrzések miatt az üzbég vasútállomások nemcsak rendezettek, hanem csendesek is. Mivel az épületen belül is bármikor felbukkanhat egy rendőr, a budapesti pályaudvarok káoszához szokott magyar utazók könnyen unatkozhatnak a nagy rendben. Ugyanis senki sem fogja őket kétes eredetű, de márkásnak tűnő parfümmel vagy kokainként reklámozott sütőporral megkínálni.

Magyarország-Üzbegisztán: 0-1

Infastruktúra

Mivel a két ország teljesen eltérő földrajzi adottságokkal rendelkezik, a vasúti infrastruktúrájuk is nagyon különbözik. A laposabb, dombos tájnak köszönhetően a MÁV hálózata még a folyamatos mellékvonal bezárások ellenére is rendkívül sűrű (6980 km), szemben a Magyarországnál négy és félszer nagyobb Üzbegisztánnal (4669 km), ahol a Kizil-kum sivatag miatt óriási területek maradtak vasútvonal nélkül.

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!