Kelet-Európában is kizsákmányolják alkalmazottaikat a világmárkák

2014 június 11., szerda 18:10
39

Hiába hinnénk, hogy a 'Made in Europe' felírat egy ruhán már automatikusan megnyugtathatja a lelkiismeretünket, egy a ruhaipari munkások jogaival foglalkozó nemzetközi civil szervezet, a Clean Clothes Campaign friss jelentése szerint a ruhaipar nagy világmárkái Kelet-Európában és Törökországban is sokszor hasonló termelési viszonyokat tartanak fenn, mint a harmadik világban.

Grúziától Szlovákiáig mintegy hárommillió olyan munkás lehet, aki része ennek az iparágnak. Az olcsó munkaerőből és a munkavállalói jogok korlátozásából fakadó előnyökből olyan márkák is hasznot hajtanak, mint a Prada vagy a Hugo Boss.

(Carsten Koall/Getty Images)

Szintén szerepelt a civil szervezet listáján az Adidas. A cég szerintük a munkavállalói jogok grúziai hiányából profitál sokat. A 14,5 milliárd eurós forgalmat bonyolító cég 5 dolláros napidíj mellett foglalkoztat embereket az országban. Ezekben az üzemekben a jelentés szerint csak engedély után lehet mosdóba menni, betegszabadságra menni pedig kifejezetten nem javasolt.

Az Adidas szóvivője szerint nincs közvetlenül felügyelt termelésük Grúziában, az országban csak olyan török cégek dolgoztatnak, akik beszállítanak a német cég számára. Ugyanakkor meg fogják vizsgálni az összes panaszt, ehhez pedig kikérik az NGO-tól a felmerült problémák részletes listáját.

Hasonlóan lépéseket fog tenni  a spanyol Zara is. Az ő gyáraikkal szemben is fogalmaztak meg panaszt a jelentésben. A H&M ugyanakkor visszautasította a vádat, hogy lennének alkalmazottaik, akik csak 50 eurócentet keresnének egy órányi munkával.

A kutatók négy európai országban találták azt, hogy a ruhagyárak alkalmazottainak a minimálbérnél kisebb összeget fizetnek. Két ország, Románia és Bulgária, ezek közül EU-tag. (Guardian)

Kommentek

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt