Selena Gomez felkért, hogy szerepeljek a klipjében

Akinek kamaszként poszterek voltak a szobája falán, ahol az MTV videoklipjeit bámulta álmodozva, nyilván bármit megadott volna azért, hogy azok a poszterek egyszer válaszoljanak neki, a klipekben pedig ő is szerepelhessen. Sőt, egyszer ő legyen a poszteren a többi kamasz szobájának falán. A Musical.ly nevű app, ami egyszerre tud szórakoztatóipari eszköz és közösség média lenni, 2016-ban mindezt egyszerre tudja nyújtani. Magyarországon is egyre népszerűbb, még ha ez neked, idősödő 444-olvasó, nem is tűnt fel. Nem te vagy a célcsoport.

Az ingyenesen letölthető Musical.ly, amit 16 év felettiek a legegyszerűbben talán a Vine és az Instagram keresztezéseként tudnak elképzelni, különös szerzet az okostelefonos alkalmazások piacán. Például mindjárt azért, mert a nyugaton is taroló világsikerek körében szokatlanul, kínai eredetű.

A Musical.ly első hivatalos verzióját 2014 augusztusában, Sanghajból engedték ki az internetre. Az alapítók azt hitték, a világ majd oktatóvideókat fog ezzel készíteni, de ebből a tervből nem lett semmi. A letöltések csak egy dizájnváltás és a zenére átnyergelés után, 2015 nyarán kezdtek ömleni, az alkalmazás egy ideig vezette is az Apple App Store listáját, és azóta is benne van a Top 50-ben.

Ma már százmilliónál is többen használják, elsősorban kamasz és kiskamasz lányok. Egyes becslések szerint a 21 év alatti amerikaiak fele, 50 millió felhasználó már regisztrált a Musical.ly-n, a cég szerint pedig az app amerikai bázisának 64 százaléka 13-24 éves, és, ami ennél is többet elmond, 75 százalékuk nő, illetve hát lány. Magyar adatok nincsenek, de a Musical.ly-re feltöltött tartalmak böngészése alapján teljesen egyértelmű, hogy nálunk is a tinédzser lányok a fő felhasználók.

Aki már látott okostelefont, az az app kezelését gyorsan elsajátítja, és közben gondolkodhat azon, amin minden ilyen világsikerrel szembesülve szokás: ez miért nem nekem jutott eszembe?

A Musical.ly segítségével a felhasználók legfeljebb 15 másodperces videókat készíthetnek, amiket az Instagramhoz hasonlóan filterek és mindenféle vágóeszközök tömkelegével lehet felturbózni és egyedivé tenni. A Musical.ly nagy ötlete, hogy a videókhoz lehet zenei aláfestést választani, akár az app segítségével, akár a felhasználó telefonjáról. Ennek eredményeként a feltöltött videókban elsősorban zenére tátogó, táncoló és bohóckodó kamaszlányok és kisebb részben -fiúk szerepelnek.

A videók között vannak a tükör előtt hajkefébe éneklős tinifilm-közhelyek, de a népszerűbb produkciók közt akadnak egészen profi munkák is. Az appon belüli slágerlistáknak köszönhetően tulajdonképpen tényleg bárkiből világsztár lehet, akár 15 percnél tovább is, de a Musical.ly népszerűségének köszönhetően ma már sok hagyományosabb karrierű popsztár is használja, akárcsak az Instagramot, a Snapchatet és a többi hasonló játékszert.

Alig néhány perce használtam az alkalmazást, amikor Selena Gomez már meg is hívott duettezni. Először megijedtem, utána meggyőződtem arról, hogy a korkülönbségünk miatt nem lenne-e illegális bármit csinálnom Justin Bieber egykori barátnőjével, majd kiderítettem, hogy a duettre hívás itt csak annyit jelent, hogy néhány kattintással közös videónk lehet Selenával. Erre végül nem vállalkoztam, viszont itt értettem meg a Musical.ly zsenialitását és népszerűségét:

a sztár a poszterről felkért, hogy szerepeljünk közösen a videóklipjében. Mennyivel jobb, mint reménytelenül ábrándozva az MTV-t bámulni.

A siker további boncolásához felkutattam a Musical.ly egy lelkes magyar rajongóját. M. a 13. születésnapja előtt néhány nappal nyilatkozott a 444-nek, néhány betűs hümmögéssel válaszolva a fárasztó felnőttek minden hülye kérdésére.

M. egy éve, tehát a Musical.ly felfutásával nagyjából szinkronban, barátnőitől hallott először az alkalmazásról, amit állítása szerint azóta csak egyre többet és többet használ a Snapchat, az Instagram és persze a Facebook mellett. Szerinte a Musical.ly-ben az a legjobb, hogy sok új zenét lehet vele megismerni, de ő úgy látja, nem biztos, hogy több a lány felhasználó, csak a fiúk nem annyira szeretnek feltölteni videókat.

M.-tól azt is megtudtam, hogy Magyarországon a Musical.ly-hírnévhez az is elég, ha valakinek a szülei híresek. Rubint Réka és Schobert Norbert lánya, Lara például herceg01 néven alkot széles közönségnek, de a legnépszerűbb magyar valószínűleg az a Hollósi Jázmin nevű lány, aki mindössze 15 évesen 135 ezer követővel osztja meg tényleg elég ügyes, esetenként komplett tánciskolájával közösen készített videóit.

Összehasonlításképpen érdemes tudni, hogy Dukai Reginának, az egyik legnépszerűbb magyar instagramozónak is csak 218 ezer követője van, ami már bőven elég ahhoz, hogy a legkülönfélébb hirdetők rajta keresztül próbálják elérni a célcsoportjukat. Aki ma kiskamasz lányoknak akar eladni valamit Magyarországon, nagyon sürgősen keresse meg Hollósi Jázmint. Hollósi Jázmin szülei pedig nagyon sürgősen keressenek lányuk mellé egy jó menedzsert.

Mivel a Musical.ly felhasználói nagyon-nagyon fiatalok, az alkalmazást fejlesztő cég állításuk szerint igyekszik szűrni mindent és mindenkit, aki veszélyt jelenthet a gyerekekre. Bár azt ők sem tudják megakadályozni, hogy a gyerekek magukból ne csináljanak hülyét az egész világ előtt, mint például az a kiskamasz fiú, aki nagyapja halálos ágya mellett készített egy szórakoztatónak szánt videót.

A Musical.ly a további terjeszkedést a zenei máz levetésével képzeli, és ehhez elkezdtek egyéb szakterületeken tevékenykedő, például főzéssel vagy festéssel foglalkozó műsorkészítőket szerződtetni. Nem kizárt, hogy a 15 másodperces videóformátumban lehet fogyasztható főzőműsort is készíteni, de valami mégis azt súgja, hogy ezek csak akkor lehetnek sikeresek, ha eleve a már megfogott közönséghez, a fiatal lányokhoz szólnak.

Ennél viszont égetőbb kérdés, hogy a Musical.ly hogy tud sok pénzt csinálni a népszerűségéből, mert ez, akárcsak például a Twitternek, még nem nagyon sikerült. Az alkalmazás jó eszköz máshonnét már ismert sztárok további népszerűsítésére és újak itteni felépítésére, de ebből maga a Musical.ly még nem fog meggazdagodni. A Coca-Cola már indított kampányt kifejezetten a Musical.ly-re célozva, de ezek a reklámkísérletek nemhogy tiniliány-, hanem csak gyerekcipőben járnak.

A szelfikultúrát, a rajongást, a karaokét és a közösségi médiát egyesítő Musical.ly-ben viszont ettől függetlenül nagyon elkapta a tinédzser korszellemet. Őket biztosan nem zavarja, ha más esetleg nem tud belőlük pénzt csinálni.

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.