Megírtuk, hogyan foglalja el a kormány lépésről lépésre a független média legfontosabb bástyáit

Két főszereplő az elmúlt három évből: Andy Vajna és Habony Árpád

Az egész azzal kezdődött, hogy összekapott egymással a kormány feje, Orbán Viktor és fő szövetségese, a Fidesz médiabirodalmát addig menedzselő Simicska Lajos. 

Mivel a kormánynak új médiumokra volt szüksége, nekilátott a többé-kevésbé független televíziók, újságok és híroldalak bekebelezéséhez. A 444-en sikerült az esetek jelentős részében előre megjósolni a hároméves médiaháború kulcsmozzanatait.

2015 júniusában elsőként írtunk arról egy hosszú elemzésben, hogy a kormány a Simicska-válás után új médiaháborút tervez: 

azaz erősíteni fogja online portfólióját, a bulvárpiacra tör és a TV2 felvásárlására készül. Nem sokkal később bemutattuk azokat a dokumentumokat, amik nyomán jogvita indult el Andy Vajna és Simicska Lajos között a TV2-ért.

Mivel az Origo is kiemelt célpont volt, lépésről lépésre követtük a tulajdonos Telekom pályázatát, és a 444-en jelent meg először, hogy Száraz István és Matolcsy Ádám köre veszi meg a híroldalt.

Fotó: Népszabi Szerkesztőség / Facebook

Már a Népszabadság utolsó napján megírtuk, hogy a bezárás előkészítő lépése a Mediaworks felvásárlásának, és így is lett: Mészáros Lőrinc hetekkel később megvette a kiadót. Később részletesen összefoglaltuk a lap történetét.  

A 444-en lehetett először olvasni arról is, hogy Schmidt Mária veheti meg a csődközelbe sodródott Figyelőt. Miután az üzlet megköttetett, írtunk arról is, Schmidt milyen módszerekkel kezdte irányítani a lapot, és eresztette szélnek az embereket. Ezzel párhuzamosan több cikkben is bemutattuk, hogyan zajlik az agymosás a Rogán Antal vezette kommunikációs minisztériumban és a megyei lapok központosított hírszerkesztőségében. 

Hosszú elemzésben mutattuk be a kormány médistratégiáját, a Rogán-minisztérium működését, a kritikus sajtó tudatos provokációjának tervét, és az új kormányzati média kulcsszereplőit. Cikkünket Minőségi Újságírásért Díjjak tüntették ki. 

Arról is írtunk, hogy a közmédiában továbbra is csak a baráti cégek kaphatnak megbízásokat, miközben az MTVA vezetőinek beszélgetéseit kamerákkal és lehallgatókészülékekkel rögzítették, és az elmúlt egy évben azt is elmagyaráztuk, hogyan hálózta be az ellenzéki sajtót, köztük a Népszavát és az ATV-t a kormány médiagépezet. 

Maradtak még független médiaműhelyek és kritikus szerkesztőségek, de egyre kevesebb, fontos, hogy figyeljünk rájuk.

Ötödik születésnapunk alkalmából egy hónapon át fel-felidézünk néhány multaságos/emlékezetes/emlékezetesen mulatságos pillanatot a 444 első öt évéből, és gyűjtjük a muníciót a következő ötre.

Ha szeretnéd, hogy ezt a munkát folytathassuk, támogasd rendszeresen a 444 szerkesztőségét!