Andy Vajna filmügyi kormánybiztos halála után jó pár hónappal átalakul a magyar filmgyártás struktúrája, az év végén a parlament rábólintott az ezt megalapozó törvényjavaslatra.
A változás két lényegi pontjának tűnik, hogy a jövőben ugyanazon intézmény, az újonnan felálló Nemzeti Filmintézet (NFI) égisze alatt készülhetnek a magyar mozi- és tévéfilmek is - utóbbiak ugyanis tulajdonképpen a rendszerváltás óta más szisztémában készülnek, mint a mozifilmek.
A másik lényeges változás, hogy a hazai és a hazainál sokkal jelentősebb költségeket megmozgató külföldi filmek gyártását is magában foglaló magyar filmipar felügyeletét gyakorló hivatal, a Filmiroda kikerült a Médiatanács (NMHH) alól, és Rogán Antal közvetlen irányítása, azaz a Miniszterelnöki Kabinetiroda alá kerül. A Filmiroda ellenőrzi a készülő produkciók költségvetését, a gyártáshoz szükséges állami támogatásokat és adóvisszatérítéseket, a forgalmazási támogatásokat - évente már jóval százmilliárd forint felett van a Magyarországon gyártott külföldi filmek összköltése. (A Magyarországon gyártott külföldi produkciók gyártási költségeik 30 százalékát visszakapják, az adóvisszatérítést a taóhoz hasonlóan magyarországi cégek adókedvezményért cserébe felajánlott támogatásokból fedezik.)
„A Nemzeti Filmintézet létrehozásával a magyar film érdekképviselete és nemzetközi versenyképessége is erősödhet. Azt szeretnénk elérni, hogy a filmipar a nemzeti identitásunk egyik kiemelt forrása legyen” - állt a törvénymódosítás indoklásában, amelyet Semjén Zsolt nyújtott be még novemberben.
Ezzel január 1-től megszűnik a magyar filmek támogatását és gyártását kezelő Nemzeti Filmalap, helyét a Nemzeti Filmintézet veszi át, amely alá szintén bekerül a televíziós gyártású magyar filmekről gondoskodó, tavaly létrejött Televíziós Film Mecenatúra és a Televíziós Filmkollégium jogutódja.
A Magyar Filmalapot korábban számos bírálat érte főként kormánypárti oldalról, hogy nem készült elég magyar történelmi film, a Filmalap, amely milliárdos költségvetés felett rendelkezett, nem támogatta az ilyen jellegű produkciókat.
A törvénymódosítás egyik fő indoka éppen az, hogy a magyar filmgyártás és - forgalmazás - függetlenül attól, hogy mozi- vagy tévéfilmről van-e szó, egységes irányítás alá kerüljön.
Vajna halála óta a Filmalap élén is változás állt be. Bizalmasa, Havas Ágnes távozott, helyét Pál Ákos tölti be, míg Vajna helyét Káel Csaba filmrendező és producer vette át, aki korábban a tévés kollégium megalapítója volt.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.