Rogán Antal minisztériuma alá került a filmszakma felügyelete

Andy Vajna filmügyi kormánybiztos halála után jó pár hónappal átalakul a magyar filmgyártás struktúrája, az év végén a parlament rábólintott az ezt megalapozó törvényjavaslatra.

A változás két lényegi pontjának tűnik, hogy a jövőben ugyanazon intézmény, az újonnan felálló Nemzeti Filmintézet (NFI) égisze alatt készülhetnek a magyar mozi- és tévéfilmek is - utóbbiak ugyanis tulajdonképpen a rendszerváltás óta más szisztémában készülnek, mint a mozifilmek.

A másik lényeges változás, hogy  a hazai és a hazainál sokkal jelentősebb költségeket megmozgató külföldi filmek gyártását is magában foglaló magyar filmipar felügyeletét gyakorló hivatal, a Filmiroda kikerült a Médiatanács (NMHH) alól, és Rogán Antal közvetlen irányítása, azaz a Miniszterelnöki Kabinetiroda alá kerül. A Filmiroda ellenőrzi a készülő produkciók költségvetését, a gyártáshoz szükséges állami támogatásokat és adóvisszatérítéseket, a forgalmazási támogatásokat - évente már jóval százmilliárd forint felett van a Magyarországon gyártott külföldi filmek összköltése. (A Magyarországon gyártott külföldi produkciók gyártási költségeik 30 százalékát visszakapják, az adóvisszatérítést a taóhoz hasonlóan magyarországi cégek adókedvezményért cserébe felajánlott támogatásokból fedezik.)

„A Nemzeti Filmintézet létrehozásával a magyar film érdekképviselete és nemzetközi versenyképessége is erősödhet. Azt szeretnénk elérni, hogy a filmipar a nemzeti identitásunk egyik kiemelt forrása legyen” -  állt a törvénymódosítás indoklásában, amelyet Semjén Zsolt nyújtott be még novemberben.

Ezzel január 1-től megszűnik a magyar filmek támogatását és gyártását kezelő Nemzeti Filmalap, helyét a Nemzeti Filmintézet veszi át, amely alá szintén bekerül a televíziós gyártású magyar filmekről gondoskodó, tavaly létrejött Televíziós Film Mecenatúra és a Televíziós Filmkollégium jogutódja.

A Magyar Filmalapot korábban számos bírálat érte főként kormánypárti oldalról, hogy nem készült elég magyar történelmi film, a Filmalap, amely milliárdos költségvetés felett rendelkezett, nem támogatta az ilyen jellegű produkciókat. 

A törvénymódosítás egyik fő indoka éppen az, hogy a magyar filmgyártás és - forgalmazás - függetlenül attól, hogy mozi- vagy tévéfilmről van-e szó, egységes irányítás alá kerüljön.

Vajna halála óta a Filmalap élén is változás állt be. Bizalmasa, Havas Ágnes távozott, helyét Pál Ákos tölti be, míg Vajna helyét Káel Csaba filmrendező és producer vette át, aki korábban a tévés kollégium megalapítója volt.

Kapcsolódó
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.