December 31-én jelentette be a Michaeli, Schwartz & Brit Zrt. kiadóvállalat, hogy megvásárolta a Klasszik és a Jazzy Rádiókat üzemeltető Magyar Jazz Rádió Kft.-t Antal Zoltán tulajdonostól.
Bár erről már nem szólt a közlemény, a kiadóvállalat ezzel egyidejűleg megvette a Pannon Plakát Kft. közterületi hirdetővállalatot is, ami nagyjából 600 óriásplakáthelyet birtokol országszerte. A hvg.hu információi szerint a vételár 1 milliárd forint körül állt meg.
A Michaeli, Schwartz & Brit Zrt. ezzel jelentős szereplője lett a médiapiacnak: portfóliójukhoz tartozik a 168 óra hetilap és az ingyenesen terjesztett Pesti Hírlap napilap, ezek online kiadásai, az Elle magazin, továbbá a most vásárolt rádiócsatornák és plakátcég.
Az egyetlen olyan cégcsoportról van szó, ami a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA), azaz az orbáni médiakonglomerátum 2018-as megalapítása óta újabb termékekkel gyarapodhatott a közéleti médiapiacon - és ez aligha véletlen.
A vállalatnak két tulajdonosa van: Milkovics Pál és Shabtai Michaeli. Mindkettejük háttere izgalmas, érdemes mégis inkább előbbivel foglalkozni, egyrészt mert Milkovics alapította a céget, ami az azóta sokat formálódott kiadó hátterét adja, másrészt a mai napig az a látszat, hogy szakmainak tűnő kérdésekben ő irányít.
Milkovics a 2018-as kampány heteiben, 36 évesen tűnt fel először a médiapiacon, amikor bejelentkezett Simicska Lajosnál, hogy szívesen megvenné tőle a Magyar Nemzetet, és csinálna belőle egy ingyenes közéleti lapot. Egyből óriási ambíciókkal lépett fel: vitte volna a Heti Választ és a Lánchíd Rádiót is.
Többen, akik ismerik húszas évei elejéről, meglepődtek, hogy befektetőként találkoztak Milkovics nevével az újságokban. Fiatal riporterként és szerkesztőként Milkovics dolgozott mindkét nagy kereskedelmi tévénél, de riportjai helyett inkább zűrös ügyei és tartozásai miatt emlékeztek rá a munkatársak.
Pedig alapvetően kedvelték: a TV2-nél nem elsősorban pénztelensége miatt vannak róla rossz emlékei egyeseknek, inkább soha véget nem érő ígérgetései miatt. Utolsó riportjához, ami Indiában készült, egyik kollégájától kért kölcsön mobiltelefont. Az út során rejtélyes körülmények között elhagyta a rá bízott kamerát, a kölcsönmobilról pedig gigantikus számlát telefonált össze. Nem marasztalták.
Milkovics elsöprő lendülettel volt képes eladni magát már fiatalon is. A modora kifogástalan, ennek tulajdonítják korábbi munkatársai, hogy miután a TV2-től elküldték, az RTL fogadta. A Balázs-show-ban dolgozott, majd alig 22 évesen a Reggeli főszerkesztője volt. Megnyerő fellépésével könnyen bedumálta magát fontos embereknél is, a jó hangulat csak akkor hagyott alább, amikor melóra került a sor.
„Újra és újra kért azoktól, akiknek tartozott, miközben új robogóval járt a stúdióba” - írta róla egy volt munkatársa, és erre a motoros momentumra az ekkoriban a Reggeliben műsorvezetőként dolgozó Falusi Mariann is emlékezett. Az RTL akkori stábjából ketten is felidézték, hogy Csonka Andrásnak volt egy kellemetlen esete Milkoviccsal. „Pali” azzal kereste fel Csonkát, hogy véletlenül többet utalt vissza neki annál, mint amit kölcsönadott, úgyhogy szüksége lenne a különbözetre. El is kérte gyorsan, csak az utalás nem érkezett meg. (A színész telefonban nevetve azt mondta, hogy később Pali rendezte az ügyet.)
Milkovics ezután külföldön próbálkozott: Finnországban Nordic Food Channel néven alapított rövid életű tévécsatornát, mielőtt 2014-ben áttette a székhelyét Csehországba, ahol a Mňau TV-re állatos, a Mňam TV-re pedig életmód- és gasztroműsorokat gyártott CE Broadcasting nevű cégével. Később azzal az ambícióval lépett fel, hogy elindítja az első élő közép-európai late night-show-t a híres helyi showmannel, Leoš Mareš-sel. Gyorsan elfogyott a pénz, nem fizettek ki alkalmazottakat, és Milkovics alig két hónap után be is dobta a törölközőt, elismerve a helyi sajtóban, hogy kockáztatott, de nem jött be. (Mareš nem válaszolt megkeresésünkre.)
Milkovicsnál kevés jobb salesest találni a médiában, mondta róla egy tapasztalt szakmabeli, aki szerint tökéletesen képes azt a benyomást kelteni, hogy amit árul, az tényleg valami. „Logó, arculat, tárgyalás a disztribútorokkal, öltönyös PR-interjúk, sofőrrel érkezés, kifogástalan angol, nagy bemondások, néhány perces beharangozó videók, weboldal. Hatalmas hype. Az ötlet lényege, hogy még a tényleges indulás előtt eladja jó haszonnal a céget" - ezt egy volt munkatársa írta róla, aki éveken keresztül dolgozott a közelében. A sofőr visszatérő eleme a kelléktárnak: az egyik kertévé korábbi szerkesztője egy TV2-s születésnapi bulit idézett fel, ahol sokak elképedésére Milkovics öltönyben, sofőrrel érkezett, és már furán törte a magyart, mint aki úgy befutott külföldön, hogy csak látogatóba jár haza.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.