Szokatlan napok az MTVA-ban

április 13., szerda 12:50
52

Valami furcsa történik ezekben a napokban a köztévében, egyelőre ezt lehet biztosan kijelenteni. Ha csak egy-két hetet utazunk vissza az időben, akkor az M1 még az a televízió volt, ahol egy nap alatt kilencszer ismételték meg Orbán Viktor március 15-i kampánybeszédét, miközben az ellenzék politikusai négy év után kaptak öt élő percet. Ahol a választás után furcsa, Észak-Koreára hajazó monológ ment adásba, míg a kormánynak fontos, gyermekvédelminek nevezett népszavazás kudarca nem fért be. És nem elhanyagolható, hogy mindez amúgy bármiféle nyomás nélkül, a Médiatanács áldásával folyt. Ennél régebbre most nem tekintenénk, akinek további kételyei vannak arról, hogy a közmédia és benne különösen az M1 a kormány szócsöveként funkcionál, az itt lapozgathat jó pár évet hátra, vagy ha még nem látta, nézze meg az Öt lecke a valóság felszámolásáról című dokumentumfilmet a Youtube-csatornánkon.

Aztán történt valami. A választás utáni második hét olyan hírekkel kezdődött, amelyekhez egyáltalán nem voltunk hozzászokva, ezeket vesszük sorra.

Hétfőn kiderült, hogy elhagyja a csatornát Bende Balázs, aki külpolitikai szerkesztőként dolgozott a köztévében. Az elmúlt években a saját gondolatait pár percben kifejtő monológokról híresült el. Ezekben sokszor összeesküvés-elméleteket hangoztatott, mindig felmagasztalta a kormány teljesítményét és egészen durván ócsárolta az ellenzékét. Egy példa a sok közül tavaly áprilisból:

Ami ennél sokkal fontosabb, hogy ő volt az a szerkesztő, aki egy kiszivárgott hangfelvétel szerint utasításba adta a felügyelete alá tartozó újságíróknak, hogy munkájuk során a kormány álláspontját hangoztassák, az ellenzékét pedig hallgassák el a híranyagokban.

„A következő a szituáció: mindenki tisztában van vele, hogy május végén európai parlamenti választások vannak, és biztos vagyok benne, hogy senkit nem ér váratlanul, ha azt mondom, hogy ebben az intézményben…nem az ellenzéki összefogást támogatják. Ha ez a kijelentés valakit váratlanul ér, az most menjen haza...

...Aki be van osztva, rá kerülhet a sor, hogy a megfelelő narratíva, megfelelő módszer és irányvonal mentén anyagot kell írnia” elsősorban „migránsokról, Brüsszelről, egyebekről” - mondta Bende alig fél évvel az akkori választások előtt.

Távozása mindenképp figyelemreméltó. Az MTVA sajtóosztálya később a Magyar Hangnak válaszolva azt írta, hogy egészségügyi okok miatt távozik Bende, és sajnálják a döntését.

Még aznap kiderült, hogy csütörtökön egy csaknem egyórás élő műsor vendége lesz Márki-Zay Péter az M1-en. Lánczi Tamással fog beszélgetni.

„Egy elbukott választásra volt szükség ahhoz, hogy több mint 5 percre behívjanak a köztévébe... Élő műsorban minden alkalmat megragadtam eddig is, hogy azoknak is elmondhassuk az igazságot, akikhez csak a propaganda jut el” - írta ennek kapcsán az ellenzék miniszterelnök-jelöltje.

Innentől érdekes fordulatot vettek az M1 körüli események, hisz Bencsik Gábor, a kormányt szintén feltétel nélkül kiszolgáló Magyar Demokrata újságírója és a Sajtóklub rendszeres beszélő feje a Facebookon a következőket írta Márki-Zay meghívása kapcsán:

„Akkor most, a számomra is örvendetes negyedik kétharmad után veszek egy nagy levegőt, és kimondom azt, amit a jobboldalon is mindenki tud: a magyar közszolgálati televízió politikai elfogultsága tarthatatlan. Egyszerűen képtelenség, hogy ellenzéki politikusok gyakorlatilag a lábukat nem tehetik be oda, a hírmagyarázók és kommentátorok kizárólag a kormánypártok oldaláról érkeznek, a hírműsorokban hírként olvasnak föl hosszú kormánypárti publicisztikákat, miközben az ellenzéki vélemények legtöbbször a kormánypárti cáfolatokba csomagolva jelennek meg.”

Az persze igaz, hogy Bencsiktől nem idegen a kormányzati mantrától való óvatos eltérés. 2018-ban például azt mondta a „gender-szakok” tervezett bezárásáról, hogy „most eljött a pillanat, hogy a kormány politikáját támogató nemzeti keresztény konzervatív értelmiségiek megvédjék a kormányt saját rossz döntésétől”.

Cser-Palkovics András is az óvatos különutas fideszest próbálja hozni, nem meglepő, hogy ő az első politikus, aki megszólalt a témában. Az Azonnali szerdai interjújában azt mondta:

„A közmédia kiegyensúlyozottságán szerintem érdemes változtatni”.

És, hogy végképp gondolkodóba essen az ember, hogy véletlenek sorozatáról, vagy a közmédiát érintő valamiféle változások előszeléről van szó, Bencsik eredeti posztján megjelent a miniszterelnök fiának támogató szívecskéje is.

Mindezek után valóságos megkönnyebbülés olvasni a hirado.hu reakcióját, ami a jól megszokott, nekifutásból bevitt rúgással hűti le a kedélyeket. „Bencsik Gábor is beállt abba a baloldali sorba, melynek tagjai rendszeresen, alaptalanul vádolják a közmédiát” - írják.

Bármi is történik, a választások után nagy tétje már nincs bármiféle változásnak a 130 milliárd forintos közpénztámogatásból működő MTVA háza táján.

Kommentek

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt