Megakadtak a tárgyalások Orbán álmáról, egyelőre távolodni látszik a reptérvásárlás

gazdaság
2023 december 13., 10:07
  • A ferihegyi repülőtér állami kézbe vétele Orbán Viktor régi vesszőparipája, bár 2011-ben már az ő kormányzása idején adták el az akkori állami kisebbségi részt.
  • Sokáig úgy tűnt, idén összejön a vásárlás, néhány hete már azt is hivatalosan lehetett tudni, hogy magyar–francia összefogással.
  • Az elmúlt hetekben nagy pénzgyűjtésben volt a kormány, a korábbi hírek úgy szóltak, hogy november végéig tető alá hozzák az üzletet.
  • A tárgyalások azonban lapunk információi szerint egy fontos stratégiai kérdés miatt megakadtak, ráadásul év végére az államkassza is kiürült.
  • A napokban az egymással is rivalizáló gazdasági miniszterek, Varga Mihály és Nagy Márton is 2024-es reptérvásárlásról beszéltek, ráadásul Nagy kedden újra elővette a korábban elengedett katari szálat.

„Miniszterelnökünk álma a reptér, a pénz nem lehet akadály, még ha most nincs is, azt a repteret meg fogjuk venni. De egy százalékot sem adok arra, hogy még idén”

– fogalmazott kormányzati forrásunk a hét végén arról, hogy a néhány hete még világosnak tűnő menetrend borulni látszik, és úgy tűnik, mégsem kerül Orbán Viktor 2023-as karácsonyfája alá Ferihegy többségi részvénycsomagja. Egészen november végéig látszott esély arra, hogy a kormányzati apparátus alsóbb szintjein, többek között a Nagy Márton vezette gazdaságfejlesztési tárca dolgozói között emlegetett december 1-jei határidőre létrejön az üzlet, és az ügyet részleteiben nem ismerők is több erre utaló jelet láthattak.

Elsősorban azt, hogy az állam rendesen kisöpörte a padlást az utóbbi hetekben. Bankot és biztosítói részesedéseket adott el, volt nap, amikor a tervezettnél négy és félszer több állampapírt bocsátott ki – egy nap alatt 176 milliárddal adósodott el –, az MVM-től beszed 309 milliárd forintnyi osztalékelőleget (gyors mindenmagyarozás: ez fejenként 32 188 forintot jelent, vagyis a rezsicsökkentés kormánya egy négytagú család rezsiszámláját csaknem 129 ezer forinttal csökkenthette volna, ha a reptér helyett az olcsóbb gázra és áramra szánja). A tranzakciókat úgy ütemezték, hogy azokból november 30-áig befolyjon az államkasszába a pénz, ami megerősíteni látszott a december elsejei határidő valószínűségét.

Azóta több dolog is történt, túl azon, hogy elmúlt december 1-je, lassan két héttel.

  • Először is Varga Mihály pénzügyminiszter már aznap azt mondta, a tárgyalások még folynak, és „ha úgy zárulnak le, hogy a reptér megvételére kerül sor, a szükséges fedezet a 2024-es költségvetésben rendelkezésre áll”.
  • Másodszor: múlt héten kiderült, hogy az államkassza lényegében üres, az októberben módosított költségvetés 66 nap alatt összeomlott, és ha nincsenek az extra bevételek, az utoljára módosított éves hiánycélnál is százmilliárdokkal több lenne a deficit már november végén.
  • Végül kedden Nagy Márton, a reptérvásárlásért felelős gazdaságfejlesztési miniszter nyilatkozott a Bloombergnek az ügyről – mintegy cáfolva kormányon belüli riválisa, Varga tíz nappal ezelőtti szavait, miszerint csak akkor lesz tájékoztatás, ha a tárgyalások megfelelő stádiumba érnek, vagyis lezárulnak –, és ebben ő is várhatóan jövő év elejére csúszó megállapodásról beszélt. Valamint arról, hogy ha összejön az üzlet, a magyar állam partnerként bevonna „pénzügyi vagy stratégiai befektetőként” katari partnert is. A katariakkal való együttműködésről – de lehetséges kínai partnerekről is – szó volt nyáron, de aztán úgy tűnt, hogy ez lekerült a napirendről.
photo_camera

Majd most, nem sokkal a tervezett megállapodás előtt visszajönni látszik ez a közel-keleti szál. Ez egyfelől utalhat arra, hogy olyan közel a visszavásárlás, hogy az állam már a folytatásban gondolkodik, de arra is, hogy nem halad zökkenőmentesen a tárgyalás akár az eladóval, akár a potenciális francia partnerrel, így a kormány zavarórepülésekbe kezdett.

De mi is történik pontosan, miért történik, és egyáltalán: miért olyan fontos Orbánnak, hogy a magyar államé legyen újból a repülőtér?A kormány részéről csak célzottan csöpögtetett információk ellenére körvonalazódni látszik egy kép, bár a tervek gyakori változása miatt még sok a kérdőjel és a homályos pont a kormányzati apparátus viszonylag magas szintjein is.

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!