Előző írásomban áttekintettem, hogy a fekete-tengeri hadszíntéren miként alakultak az orosz–ukrán háború eseményei 2014-től a nagy léptékű eszkaláció első néhány hetéig. Bár az Odesszát fenyegető orosz partra szállás veszélye a Moszkva cirkáló elsüllyesztését követően elhárult, Ukrajna tengeri kikötői továbbra is blokád alatt maradtak. Ezt azonban az ukránoknak hosszú, szívós, leleményes munkával sikerült eredményesen feltörniük.
Hogy hogyan, arról szól alábbi elemzésem.
Ukrajna a világ egyik legjelentősebb mezőgazdasági szereplője. Az orosz invázió előtti utolsó évben, 2021-ben Ukrajna a világ első számú napraforgóolaj-exportőre volt, a globális export 46%-át adta. Árpából és repceolajból a világ harmadik legnagyobb exportőre volt, kukoricából a negyedik, gabonaexportban az ötödik helyet foglalta el. Mivel a legfontosabb felvevőpiac Kína, India, Pakisztán, Egyiptom és számos afrikai ország volt, az export legnagyobb része tengeri úton hagyta el az országot.
Így amikor Oroszország az azovi-tengeri ukrán kikötőket elfoglalta, a fekete-tengerieket pedig blokád alá vonta, az a globális élelmiszerárak radikális emelkedéséhez vezetett, mivel az ukrán kivitel azonnal elkezdett nagyon hiányozni a világpiacról.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!