Kína és az Európai Unió megállapodott, hogy tárgyalni kezdenek az elektromos autóiparba folyó állami támogatásokról, miután az EU büntetővámot vetne ki a kínai elektromos autókra, írja a Politico.
Robert Habeck német alkancellár jelenleg Kínában azt mondta, hogy a Kínából származó elektromos járművek behozatalára tervezett uniós vámok „nem büntetés”, hanem kompenzáció a Peking által a kínai vállalatoknak nyújtott előnyökért.
Mivel Peking állami támogatással segíti az elektromos autóiparát, a mesterségesen alacsonyan tartott árak csapást jelentenek az európai gyártóknak. Éppen ezért az Európai Bizottság tavaly szeptemberben vizsgálatot indított, a hetekben pedig úgy döntött, gyártótól függően júliustól kisebb-nagyobb vámot szab ki a Kínából érkező autókra.
Olof Gill, az EB kereskedelmi szóvivője azt mondta, hogy folytatják az együttműködést, az unió pedig elvárja, hogy a tárgyalás eredményeképp hatékonyan kezeljék a káros állami támogatásokat. A két fél „az elkövetkező hetekben minden szinten folytatja a tárgyalásokat”.
Kína és az EU között kereskedelmi verseny zajlik, a kínai elnök magyarországi látogatása előtt azt írtuk, hogy a kínai gazdaság csapdába esett, és nemcsak az EU-val, de lassan az egész világgal ütközőpályára került. Az EU azért is volt kénytelen belengetni a vámot, mert az Egyesült Államok már erősebb vámmal küzd a kínai elektromos autók ellen. Az Mfor szerint az Európában gyártott kínai autókat nem fogják olyan súlyos terhek sújtani, és a BYD sem mutatja jelét annak, hogy változtatni akarna a magyarországi tervein.