Szerződést kellett bontani azzal a Tér-Team Kft. nevű céggel Visegrádon, akik jelenleg is, versenyeztetés nélkül, kvázi Tarlós István főpolgármester felkérésére (a Fővárosi Csatornázási Művek alvállalkozójaként) tervezhetik a Római parti mobilgátat, írja az Átlátszó.
Visegrádon a Római partra tervezett 3,1 km-nél rövidebb, 1,44 km hosszú mobilgátat építettek ki eddig 2 milliárd forintból, 2015-ben lett kész a beruházás első szakasza.
Az Átlátszó a kivitelező konzorcium vezetőjével, Nemes Zoltán vízépítő mérnökkel beszélt a tapasztalatokról.
Mint Nemes szavaiból kiderül, a visegrádi mobilgáttal pont ugyanazok a problémák merültek fel, és kényszerítették a kivitelezőket áttervezésre, átgondolásra, amiről a Római parti mobilgát esetében a vízügyi szakma tart. A tervezést ott is és a Római part esetében is a Tér-Team végezte, akikkel végül Visegrádon – biztonsági okokból – nem lehetett befejezni a munkát.
A mobilgát alépítményének alapjául szolgáló földművet például elmosta a Duna, mert a Tér-Team ragaszkodott ahhoz az elképzeléshez, hogy a meredek (1:3-as arányú) lejtésű, tömörített sóderből felépített gát ellen tud állni a Dunának.
„ezek alapján mi megkezdtük a földmű építését egy 200 méteres szakaszon, de azt tapasztaltuk, hogy a Duna néhány hét alatt bemossa a tervek alapján készített 1:3-as rézsűt”
A Római partra a helyszűke miatt ráadásul helyenként ennél meredekebb, 1:2-es rézsűvel (!) számol a Tér-Team. A probléma az, hogy a Duna simán kimossa a belső kohézióval nem rendelkező tömörített sódert, ahogy megteszi a természetes parton is, ezért alakul ki a természetes parton (ahogy a Rómain is) az 1:8-as, 1:10-es lejtésű part.
Mint Nemes az interjúban elmondja, ezen az sem változtat, hogy a Tér-Team a Római parton fémhálós geocellákba tömörítené a mobilgát alapját megtámasztó töltést. Nemes szerint ebből ugyanúgy kimossa a folyó a kavicsos földet, azaz egy idő után a partról a mobilgát alapját képező tízméteres fém szádfal nézne vissza az arra hajózóra.
A kimosott szádfal megerősítését ezek után csak kőszórással lehet megoldani, ami nagyjából azt jelentené, hogy ugyanott tartana a projekt, mintha sima, betonból (még Tarlósék által sem támogatott) épült rakpart épülne a parton, ahogy a folyó budapesti szakaszain.
Azaz a parton sétálni sem lehetne, de lejutni sem, hiszen több méteres szintkülönbség alakulna ki a part és a magas, a gát túloldalán lévő, „mentett” oldalon, ahol amúgy a felújított sétány húzódna.
Nemes azt is megerősíti, amiről Koncsos László, a BME vízügyi tanszékvezetője tudományos dolgozatot is publikált a múlt héten: a gátmű alatt átszivárgó vizek komoly gondot okozhatnak, alulról mossák ki a gátat, veszélyeztetve annak állékonyságát.
A Tér-Team a nemzetközi ajánlásoknak szembe menve, ahogy a Római part esetében is, nem tart megfelelő védőtávolságot a gáttól, márpedig a törékeny alumíniumgátak 10 méteres körzetében nem lehet nagyobb méretű fa. (Ezért állítják a Római parti fákért aggódó civilek, hogy minden nagy parti fát ki fognak vágni.)
Érdemes az egész interjút elolvasni, például az is kiderül, hogyan okozott majdnem katasztrófát az, hogy a Tér-Team a kiviteli terv birtokában sem tudott arról, hogy a gát nyomvonala mellett egy gázvezeték húzódik. A vakszerencsének volt köszönhető, hogy nem lett nagy baj.
A visegrádi mobilgátat Nemesék végül más tervezővel, a parttól távolabb, olcsóbb és biztonságosabb módon építették meg.
A Római parti mobilgáttal kapcsolatban – amelyet a Fővárosi Közgyűlés jelen állás szerint kizárólagos megoldásnak tekint, hiszen nyomvonalát áprilisban megszavazták – tulajdonképpen már nem nagyon marad olyan vízügyes szakember, aki ne fogalmazott volna meg súlyos kritikát.
A témában a főváros által összehívott lakossági fórumon több mérnök is felszólalt, hasonló gondolatokat megfogalmazva.
„Álláspontjuk szerint a tervezési folyamat átláthatatlan, önkényes, nincs összhangban a szakma írott és íratlan szabályaival, szemléletében és megoldásaiban pedig szembe megy a vonatkozó uniós irányelvekkel. A szakértők szerint elvileg az sem kizárt, hogy a jelenlegi nyomvonal az optimális, de ezt senki nem állíthatja biztonsággal a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján.”
Címlapkép: MTI Fotó: Kovács Attila, Visegrád, 2015. november 30., „Mobilfalas gát elkészült elemei Visegrádon 2015. november 30-án. A városban lezárult az árvízvédelmi beruházás első üteme.”
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.