Jelentősen visszafogták az Oroszországba küldött szállítmányaikat a legnagyobb kínai mobiltelefon-gyártók: a Financial Times iparági információi szerint a Huawei, az Oppo és a Xiaomi legkevesebb fele annyi telefont szállít az orosz piacra, mint amennyit a háború előtt küldtek. A kínai gyártók telefonjai az orosz piac 60 százalékát teszik ki, azaz érzékenyen érintheti az orosz fogyasztókat a lépés.
És ez annak ellenére ment végbe, hogy Peking többször jelezte, nem csatlakoznak az oroszokkal szemben meghozott nyugati szankciókhoz, és károsnak tartják azokat. Nem véletlen, hogy egyetlen kínai gyártó sem jelentette be nyilvánosan a szállítmányok csökkentését, és a lap kérdéseire sem kommentálták a dolgot.
A háború kitörése óta a nyugati világcégek sora ítélte el az orosz agressziót, és jelentették be, hogy valamilyen formában, de hátat fordítanak az orosz piacnak. Azonban a kínai telefonos példa is megmutatja, hogy ezeket a cégeket vélhetően nemcsak morális érvek vezették, amikor meghozták döntésüket, hanem a piaci racionalitás is: a nyugati szankciók ugyanis villámgyorsan bedöntötték a rubel árfolyamát, ez pedig ellehetetlenítette a tervezést a vállalatok számára.
A kínai gyártóknak például a rubel meredek zuhanása miatt jelentősen árat kellett volna emelniük az orosz piacon, hogy pénzüknél maradjanak, de közben az orosz középosztály anyagi helyzete napról napra kilátástalanabbá válik. Egy hongkongi elemzőiroda, a Counterpoint Research kutatója, Ivan Lam arról beszélt a lapnak, hogy konkrétan minden egyes nap árakat kellett volna emelnie a cégeknek ahhoz, hogy elkerüljék a veszteséget. Lam szerint ráadásul az orosz kereskedők is felhagyhattak a Kínába leadott rendelésekkel, mivel kiszámíthatatlanná váltak a devizaárfolyamok.
A sok tucat távozó nyugati cég között is volt pár olyan, melyről különösen sok szó esett. Azokról, melyek megtestesítették a fogyasztói társadalom eszméjét, és ezek távozása egy történelmi korszakhatárt is jelölhet: azzal, hogy a McDonald’s, a Coca-Cola vagy a Levi's kiszáll az orosz piacról, nagy valószínűséggel lezáródik a Szovjetunió összeomlását követő időszak is, melyben Oroszországban a kapitalizmus és az autokrácia sajátos keveréke épült ki.
És ugyan a cikkek címeiben legtöbbször kivonulásról van szó, valójában sok multinacionális vállalat egyelőre csak felfüggeszti a tevékenységét. Például a McDonald's, a Levi's, a Pepsi vagy a Starbucks sem azt jelentette be, hogy végleg otthagyják az országot, hanem hogy átmenetileg leállnak. A leálló cégek többsége azt is megígérte, hogy ebben az átmeneti időszakban is fizetik az alkalmazottaik bérét.
Az elmúlt héten megjelent elemzések szerint ez azért is ésszerű lépés a cégek részéről, mert egyáltalán nem lenne könnyű most teljesen felszámolni az érdekeltségeiket. Ugyanakkor az üzlet folytatása sem érné meg, nemcsak morális, de anyagi okokból sem: egyetlen multinacionális vállalat sem szeretne abba a helyzetbe kerülni, hogy a nyugati kormányok a szankciók megsértésével vádolják meg, ráadásul az országot érő szankciók miatt eleve az ellátási láncok összeomlására lehet számítani, és a rubel már említett összeomlása miatt pillanatok alatt eltűnhet az érdemi vásárlóerővel rendelkező középosztály is. És mint a Financial Times elemzése megjegyzi, az orosz kitettségek teljes bezárását az is nehézzé teszi, hogy Moszkva átmenetileg megtiltotta a külföldi befektetőknek, hogy orosz érdekeltségeiket értékesítsék.
Ugyan a szankciók csak pár, stratégiailag kiemelt ágazatban tiltották meg nyugati magáncégeknek, hogy Oroszországban üzleteljenek, de így is alkalmasak voltak arra, hogy egy rendkívül bizonytalan jogi és gazdasági környezetet teremtsenek, és ezért a kockázatkerülőbb vezetők egyszerűbbnek láthattak, ha most inkább teljesen kivonják magukat Oroszországból. Ahogy Alan Beattie írta elemzésében, lehet, hogy a legnagyobb és legismertebb márkák döntését befolyásolta az is, hogy mit szólnak majd a nyugati országok fogyasztói, ha nem hagyják ott az oroszokat, de a legtöbb cégvezetőt valószínűleg sokkal inkább aggasztották az olyan kérdések, hogy mi történik például akkor, ha tudtukon kívül üzletelnek egy szankcionált orosz állampolgárral.
Hogy nem egyszerűen a morális megfontolások hathatták meg a cégvezetőket, azt Beattie szerint az is igazolja, hogy ugyanezek a nagyvállalatok jellemzően fenntartások nélkül üzletelnek elnyomó rezsimekkel, annak ellenére is, hogy jogvédő szervezetek és fogyasztói csoportok rendre szót emelnek az ott elkövetett visszaélések miatt.
Abban egyetértés mutatkozik az elemzők között, hogy könnyebb volt bejelenteni a kivonulást, mint aktuálisan ki is vonulni. Egyrészt ott van a már említett kérdés, hogy mi legyen az alkalmazottakkal: a Financial Times elemzése említi az Accenture tanácsadóvállalat példáját, ami mind a 2300 alkalmazottját elbocsátotta (állítólag egy nagyobb végkielégítés kíséretében), de sok szereplő ezt a lépést még nem akarja meghúzni, és inkább kivárásra játszanak.
Nehéz helyzetbe kerülhetnek a franchise rendszerben dolgozó multinacionális vállalatok is: például a Marks and Spencernek 48 üzlete van Oroszországban, amit a központból nem zárathatnak be, mivel egy török franchise üzemelteti őket. Az M&S már jelezte, hogy nem küld új árut az üzletekbe, de azt nem tudni, hogy mi lesz az boltok sorsa.
A multinacionális vállalatok kivonulása nehéz helyzetbe hozhatja az orosz vállalkozásokat: az orosz gazdaság nagyon erőteljesen támaszkodott a globális ellátási láncokra, és gyakorlatilag minden szektort rendkívül érzékenyen érint majd, ha nem tudják többé beszerezni a szükséges alapanyagokat és eszközöket. Az orosz vállalkozások persze elkezdhetnek új, nem nyugati beszerzési források után nézni, de egy új ellátási lánc felépítése sok időbe kerülhet, ráadásul a pénzügyi rendszerüket ért szankciók és a rubel összeomlása miatt valószínűleg nem is lesznek túl jó tárgyalási pozícióban.
Arra pedig kevés esély van, hogy a helyzet a közeljövőben enyhüljön: Moszkva a napokban már azzal fenyegetőzött, hogy le fogják foglalni a tevékenységeiket felfüggesztő külföldi cégek eszközei, beleértve gyárakat és üzemeket is. Az államosítási tervek bejelentésére válaszul a Fehér Ház sajtószóvivője, Jen Psaki reagált, és elmondta, hogy ezzel csak még több gazdasági fájdalmat szabadítanának magukra az oroszok. Psaki szerint ezzel Moszkva azt az üzenetet küldené a befektetőknek, hogy egy törvények nélkül működő ország, ahol nem éri meg üzletelni vagy befektetni.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.