Tízéves, a pályafelújításra és új járművek beszerzésére is kiterjedő vasútfejlesztési programot terjeszt a kormány elé az Építési és Közlekedési Minisztérium - közölte Lázár János tárcavezető a Rádió7 Közös nevező című műsorában csütörtökön. A cél, hogy tíz év alatt, lépésről-lépésre, a fontos feladatokra fókuszálva történjen meg az elöregedett pályahálózat és a járműpark korszerűsítése - tudatta Lázár a rádióhallgatókkal. A MÁV egyébként épp ma reggel ismerte el, hogy vonatainak átlagéletkora 40-50 év, a karbantartást pedig a háború is nehezíti.
A miniszter szerint mindehhez beruházásokra és saját vasúti járműiparra van szükség. Ez azonban olyan terület, amibe invesztálni kell, és jelenleg nincs pénz a költségvetésben a vasúti konszolidációs és fejlesztő munkára - ám az uniós források bevonásával és „akár pénzpiaci eszközökkel” előteremthető lenne a szükséges összeg, ami a miniszter kalkulációi szerint nagyjából 6 ezer milliárd forint is lehet.Mindaddig azonban, amíg ez a pénz nem teremtődik elő, a cél a balesetmentes napi működés biztosítása - közölte Lázár, aki szerint az elmúlt egy évben nemcsak a késések száma nőtt, hanem a balesetek bekövetkezésének kockázata is.
Lázár János elnézést kért mindazoktól, akik a közelmúltban balesetet szenvedtek vagy akiknek a késések, kimaradások okoztak kellemetlenséget.Azt, hogy augusztustól 10 mellékvonalon szüneteltetik a vasúti közlekedést, a miniszter a személyi erőforrások átcsoportosításával magyarázta, illetve azzal, hogy törekszenek a balesetmentes közlekedés biztosítására - emlékeztetve hallgatóit arra is, hogy a kormány 2022-ben úgy döntött, a vasúti közlekedésben a főváros környékére koncentrálja az erőforrásokat.
Természetesen nem felejtette el megemlíteni azt sem, hogy „a szocialista kormányok vonalbezárásaival szemben most biztosított az utasok közlekedése, a vonatpótlóbuszok akkor és ott viszik el őket céljukhoz, ahol és amikor korábban a vonat tette.” Azt viszont nem tette hozzá - mi viszont megírtuk korában -, hogy a vonatpótlóbuszokkal helyenként akár 25 perccel tovább is tarthat az utazás.
Aki éppen egy sokat késő vonaton ül, annak (és mindenki másnak is) jó szívvel ajánlom néhány riportunkat az elmúlt napokban elbúcsúztatott vonalakról és a MÁV hányattatott napjairól:
(MTI)