A várakozásokhoz képest könnyű volt a középszintű történelem-érettségi, első ránézésre nagyon megugorhatónak tűnik – mondta a 444.hu-nak a Repárszky Ildikó, a Történelemtanárok Egyletének alelnöke, a Fazekas Gimnázium tanára. Valószínűleg ebben az játszott szerepet, hogy az új NAT és kerettantervek miatti felzúdulás után nem akarták, hogy a diákok rosszabb eredményt érjenek el, mint korábban. Most végzett ugyanis az első évfolyam, ami már az új tanterv szerint tanult.
A középszintű érettségi témaköreit megvariálták, több mumusfeladat kikerült, más nehéz témák (mint az Aranybulla, az 1918-19-20-as, egymást követő rendszerváltások időszaka, a 45 utáni magyar demográfiai folyamatok ismertetése, valamint az amerikai alkotmányos rend elemzése) viszont bekerültek a számon kérhető tételek közé.
Az új témák közül viszont csak a 45 utáni demográfiai folyamatokból adtak fel egy feladatot, egy grafikonon kellett értelmezni a születési és halálozási adatokat.
„Elég volt leolvasni az adatokat, minimális ismerettel meg lehetett oldani a feladatot” - mondta Repárszky Ildikó. Ráadásul egy korábbi évben ugyanez a feladat volt emelt szinten is, így gyakorlás közben lehetett vele találkozni.
Más is nagyon ismerős lehetett korábbi középfokú érettségikről. Ugyan más forrást adtak meg az adott korszakhoz kapcsolódóan, de a feladat szinte ugyanaz volt. Más témák – mint Erdély etnikai és vallási viszonyai, a Rákóczi szabadságharc, az első ipari forradalom és a reformkor – szinte állandóan előfordulnak, a források és a térképek is nagy segítséget nyújtottak - mondta a tanár.
Egy-két fifikásabb szövegértős feladat volt, ahol figyelni kellett, hogyan van föltéve a kérdés, de jó szövegértéssel azt is lehetett teljesíteni.
Az első két kérdéssel – az ókori és középkori vallásra vonatkozókkal – szinte ugyanazt tesztelték: arra voltak kíváncsiak, hogy a diák hogyan tudja használni a térképet, az Atlaszt, illetve időrendbe állítani az eseményeket. „Ezeket is mind be lehetett gyakorolni előre.”
A Kádár-korra vonatkozó kérdésnél „talán túlságosan is a forrásokból kellett kiindulni, kevésbé a korszak ismeretéből”, és nem kértek olyan adatot, amit az Atlaszból ne lehetett volna kikövetkeztetni.
Az egyik hosszú (választható) esszé viszont nehéz volt, ez a rendszerváltás utáni gazdasági folyamatokra kérdezett rá. Itt lehet írni az inflációról, a kárpótlásról, a privatizációról, illetve az uniós csatlakozásról is, de az csak a csütörtökön megjelenő megoldókulcsból látszik majd, mit vártak el pontosan. A diákok hétfőn magyarból, kedden matekból érettségiztek, annak értékelését itt és itt találják.
kapcsolt kép: MTI/Lehoczky Péter