A liberálisok, a gyerekek, a tanárok és a számítógépek esküdtek össze a magyar oktatás ellen

Több mint két hete, december 6-án hozták nyilvánosságra a világ egyik legnagyobb oktatási felmérésének, a PISA-tesztnek az eredményeit. Kiderült, hogy az elmúlt három évben olyan nagyot zuhant a magyar oktatás minősége, mint korábban még soha.

A különböző kormányzati szereplők, és hivatalok azóta is próbálnak választ találni a kudarc eredményre, eddig a következő a megfejtésekkel álltak elő:

A számítógépek szokatlanok a magyar gyerekeknek

"részben magyarázhatja a romló adatokat – a digitális tesztek és néhány feladattípus szokatlan lehet a magyar gyerekeknek"

"új mérési módszert alkalmaztak: a feladatok jelentős részét a nyomtatott feladatlapok helyett digitálisan kellett megoldaniuk a diákoknak"

A tanárok tehetnek róla, nem a miniszter

Balog Zoltánon nem lehet számon kérni a PISA-eredményeket, mert nem ő tartotta a diákoknak a matematikaórát és a rossz teszteket sem ő írta (...) nem a pedagógusokon szeretnék számon kérni az eredményt, de mégsem mehetnek el szó nélkül az eredmény mellett, mert ez döntő mértékben róluk szól

Más országok sikeres megoldásai nálunk csak problémákat okoznának

"ahol teljesen máshogy képzik a pedagógusokat, mint nálunk, ahol az oktatásnak az egész alapgondolata eltér a magyartól, egyes elemeket átvenni annyira lenne értelmes, mint Volkswagen Golfba betenni egy Ferrari adagolóját. Nem lesz jobb, viszont biztos zavarokat okoz.”

A bibliáról kellett volna kérdezni a magyar gyerekeket

„Ha ezen országok elküldenék a tanítványaikat egy nagy európai múzeumba, ahol művészettörténeti, történelmi, irodalmi, bibliai vonatkozású ismeretekre van szükség, akkor egy ilyen versenyt a magyar diákok nyernének meg magasabb általános műveltségüknek köszönhetően. (...) a PISA-feladatok nagyon érdekesek, látványosak, de elég távol esnek attól a klasszikus műveltségideáltól, amely a magyar közoktatás rendszerét hagyományosan jellemzi.”

Nálunk nem szerepel a tananyagban a PISA-féle megközelítés

"ha nem szerepel a tananyagban az a fajta megközelítés, amit a PISA mér, akkor nehéz tanítani."

A gyerekek nem tanulták meg

„A gyerekeket nem lehet felelőssé tenni, bár az tény: ha nem tanulják meg, amit kell, akkor ezek az eredmények értelemszerűen rosszabbak lesznek”

A liberálisok tehetnek róla

kilencvenes évek utáni "dobjuk a gyeplőt a lovak közé" jegyében bevezetett liberális oktatáspolitika egymásra rétegződő következményei ütköznek most a megváltozott világ új kihívásaival.