Rejtélyes magángép Ferihegyen: együtt érkezett Makaóból Habony Árpád és Demján Sándor

A szerdai Magyar Nemzetben jelentek meg azok a képek, amelyeket a lap fotósa még pénteken készített a ferihegyi repülőtér magángépek fogadására használt terminálján. Ezeken Orbán Viktor tanácsadója, Habony Árpád látható, Demján Sándor bankár-oligarcha társaságában, amint ugyanarról a magánrepülőről szállnak le.

Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Az újonnan 16,5 milliárd forintba kerülő, Bombardier Global 6000-es gép a Kínához tartozó Makaóról érkezett Budapestre, és Habonyon és Demjánon kívül még legalább két utasa volt. Egyrészt Békés Balázs ügyvéd és adótanácsadó, aki a médiában korábban mint a külföldi adóeltitkolás szakértője szerepelt, valamint az a Sallay András, aki Demján és egy másik oligarcha, Csányi Sándor OTP-elnök közös cégének, a Granit Polus Groupnak a jogi alelnöke.

A Magyar Nemzet és a szintén a helyszínen tartózkodó Hír TV munkatársainak megjelenése elég nagy riadalmat kelthetett Ferihegyen, mert hirtelen rendőrök bukkantak fel a helyszínen. Ők arra hivatkoztak, hogy az újságírók illetéktelenül tartózkodnak a repülőtér parkolójában, és hátrébb terelték őket. Demján, Békés és Sallay beszálltak a rájuk váró autókba, 

Habony azonban nem jött ki az épületből, és az újságírók sem tudták kideríteni, hogy merre tűnhetett el.

Az élő repülőgép-adatbázist üzemeltető Flightradar szerint a magángép Makaóból érkezett Budapestre. A Magyar Nemzet azonban úgy tudja, hogy a magyar társaság valójában a szintén Kínához tartózó közeli Hongkongban járt, ahol a letelepedésikötvény-programmal kapcsolatban lehetett dolguk.

A botrányos magyar letelepedési kötvények legnagyobb haszonélvezője az a Hongkongban bejegyzett Hungary State Special Debt Managment (HSSDM) nevű cég volt, amely több szálon is kötődik a Habony Árpád-Rogán Antal érdekkörhöz:

  • Ahogy a 444 megírta, Habonynak és barátőjének, Nagy Boglárkának az a hongkongi bankár foglalt helikoptertúrát, aki annak a Hungary State Special Debt Fund (HSSDF) nevű cégnek a egyik tulajdonosa. Ez a HSSDF kapott kínai kötvényforgalmazási engedélyt az Országgyűlés gazdasági bizottságától, majd ezt a jogot egyszerűen továbbpasszola a HSDDM-nek. 
  • A HSDDM tulajdonosa pedig három olyan, a Brit Virgin-szigeteken bejegyzett offshore cég, amelyeket az azt megelőző és követő napokban alapítottak, hogy Rogán Antal 2012. október 27-én benyújtotta azt a törvénymódosító indítványt, amely lehetővé tette a letelepedésikötvény-programot. 

A magyar letelepedésikötvény-program legjövedelmezőbb ága a kínai kötvényforgalmazás lett, a HSDDM az utóbbi években elképesztő összegekhez jutott. A Magyar Nemzet szerint az egész üzlet 85 százaléka lett a HSDDM-é, és mivel a lap becslései szerint 6000 külföldi vesz részt a magyar programban, a tőlük beszedett 113-157 milliárd forint 85 százaléka, azaz 96–133 milliárd forint kerülhetett a hongkongi céghez.

Habony és Demján utazásának nemcsak a helyszíne, hanem az időzítése is érdekes lehet. Ahogy a Magyar Nemzet emlékeztet, alig két hét múlva, június 30-án zárul be a jogi kiskapu, amely lehetővé teszi a külföldi cégek adó- és járulékmentes adásvételét. Ez egyfajta adóamnesztia, miután a kormány megszüntette a nem túl sikeres stabilitási megtakarítási számla (SMSZ) konstrukcióját, amivel korábban a bűnbánó adócsalóknak tették lehetővé pénzük kifehérítését. A június 30-ig nyitva tartott kiskapu többek közt az offshore cégek tulajdonosainak jött jól, mivel ennek köszönhetően gyorsan és olcsón tudták legalizálni vállalkozásukat.

A Magyar Nemzet megkereste a repülőgép utasait, de csak Sallay Andrástól kaptak választ. Ő is csak annyit írt, hogy nem ad felvilágosítást a „Demján Csoport folyamatban lévő magán üzleti tárgyalásairól”. Ehhez annyit tett hozzá, hogy ő a letelepedési kötvények ügyével soha, semmilyen formában nem foglalkozott, Békés Balázs pedig a vállalatcsoportjuk egyik külső ügyvédje, aki az ő munkáját támogatja.