400 ezret loptak a táskájából Ferihegyen, nem volt a helyszínen nyomozó, hogy azonnal feljelentést tehessen

bűnügy
2018 szeptember 18., 07:04

Az elmúlt években akkora ügy lett a ferihegyi poggyászlopásokból, hogy a rendőrség néhány havonta közleményben számol be arról, amikor épp sikerül fülöncsípni egy-egy táskában turkáló, tolvajló, vagy épp arra készülő rakodómunkást. 

Az ilyesmi -  amikor épp nyakig a táskában találnak valakit - azért mégis a ritkábbik eset, a lopások többségére általában azután derül fény, hogy az utasok újra hozzájutnak a csomagtérbe feladott táskájukhoz.

Gábor szombaton elmesélt egy történetet nekünk, amiből az látszik, hogy amikor azonnal kéne cselekedni az ilyen esetekben, nem mindig állnak készen a hatóságok. Pedig most már a rendőrség számára is világos kell legyen, hogy „rendszerszintű problémáról” van szó. 

Az RRI munkatársai ellenőriznek egy rakodómunkást a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 2018. februárban.
photo_camera Az RRI munkatársai ellenőriznek egy rakodómunkást a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 2018. februárban. Fotó: police.hu

Januárban volt például egy este, amikor valóságos fosztogató-showt rendeztek a munkások Ferihegyen, több turista táskájából is loptak értékeket. Februárban a világelső teniszezőnő Babos Tímea táskáját egy dohai út előtt nyitották fel, szabdalták szét és fosztották ki ismeretlenek. 

Februárban a rendőrség beszámolt róla, hogy elfogták a tolvajt, aki januárban egy fehérarany gyűrűt, egy másik utas poggyászából pedig karórát és parfümöt lopott; májusban újabb két pakolót kapcsoltak le. A helyzet súlyosságát mutatja, hogy a dél-koreai nagykövetség figyelmeztető üzenetet írt a Magyarországra utazóknak, a fejlesztési minisztérium pedig soron kívüli ellenőrzést rendelt el a ferihegyi kiszolgálóknál.

Szeptemberben elején aztán a rendőrség aztán büszkén adott hírt arról is, hogy álruhába öltözött nyomozóik értek tetten táskában kotorászó rabló-munkásokat a Liszt Ferenc Reptéren. 

A poggyászkezelő céget nem érintette meg a lopás

Gábor és barátnője egy hétvégére ugrott haza Berlinből pénteken. Az EasyJet 12:25-kor indult Schönefeld-ről, ahol a gépre szállás előtt a személyzet elvette tőlük a kézipoggyászt, mert az utastérben elfogyott a hely. 

Önkritikus Gábor elismerte, nem volt bölcs döntés benn hagyni a táskában a 400 ezer forint készpénzt, de „nem voltam a topon, sem érzelmileg sem szellemileg, amiatt, hogy egy közeli hozzátartozóm egy nappal korábban halt meg itt Magyarországon”. Viszont a kifutón szemmel követte, ahogy bepakolják a táskákat a csomagtérbe, így abban biztos lehetett, hogy Budapestre sértetlenül megérkeznek a cuccok. 

A budapesi poggyászkiadónál derült ki a baj. Gábor csomagja később jött ki, pedig Berlinben egyszerre dobták be őket a csomagtérbe. A szalag mellett kinyitotta a táskát, és látta, hogy a borítékból hiányzik a pénz, sőt, több más zsebet is átkutattak a tolvajok. 

A poggyászkezelő cég, a Menzies pultjánál jelentette az esetet, de ott a kiszolgáló munkatárs papírok kitöltését kérték tőle. Gábor ezen eléggé felbőszült: 

„Felhívtam a figyelmét, hogy ez az egész kábé két perce történhetett és esetleg lenne értelme felhívni a rendőröket, és elindulni megtalálni a kollégáját, aki bűncselekményt követett el.”

Gábor kérésére végül hívták a rendőröket, akik azt kérték, várakozzon a pultnál. 10 perc várakozás után a pultos nő tanácsára átment a 2B terminálon található rendőrörsre, ahol nem talált senkit, csak újabb 10 perccel később kerültek a rendőrök. 

A járőrök nyomozót hívtak, hogy feljelentést követően elindítsák a nyomozati folyamatot, ám Gábor szerint a nyomozók a következő 40 percben nem ért a helyszínre, ezidő alatt pedig a járőrök nem foglalkoztak az üggyel. Gábor, akinek fontos munkatalálkozója volt, egy órával meglopása után, 15 óra körül feldúltan távozott a reptérről, és másnap a VI. kerületi rendőrkapitányságon, illetve emailben tett feljelentést. 

Gábor szerint megdöbbentő volt, hogy a poggyászkezelő mennyire nem csinált semmit, miközben valószínűsíthetőnek látszott, hogy munkatársuk néhány perccel korábban bűncselekményt követhetett el. (A cég budapesti illetékesének szombaton írtunk, hétfőig még nem válaszolt kérdéseinkre.)   

De meglepte az is, hogy a hatóságok ennyire impotensek egy olyan tipikus és egyre elharapózó bűncselekmény felderítésében, mint poggyásztolvajlás.

„Amikor kijött a sztori az elkapott tolvajról, az volt a benyomásom, hogy van rá szándék, hogy ezt megszűntessék, de a tegnapi tapasztalatom az, hogy teljesen leszarják. Széttárják a kezüket, és annyit mondanak, hogy hát, igen, sajnos vannak ilyenek, nem tudunk mit csinálni.”

A nyomozó épp egy másik, halaszthatatlan ügyben járt el

A rendőrök kérdésünkre azt írták, hogy az intézkedő járőrök a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság (RRI) ügyeletén keresztül azonnal értesítették a készenlétes nyomozót a panasz felvételéhez, de a készenlétes nyomozó a reptértől 4 kilométerre található szolgálati helyén épp egy körözött személyt vett őrizetbe.  

„Amennyiben a készenlétes nyomozó azonnal a helyszínre indult volna, akkor is minimálisan 15 perc elteltével érkezett volna a panaszoshoz” - írták, megpendítve, hogy Gábor már 25 perc után távozott a panaszfelvevő helyiségből, pedig akkor a nyomozó már útban volt a helyszínre:

„A rendőrség eredményes fellépéséhez (...) elengedhetetlen a panaszos megfelelő szintű együttműködése a nyomozó hatósággal. Ennek hiányában a szükséges intézkedések megtétele az RRI részéről nehézségekbe ütközik.”

Gábor szerint a probléma abban áll, hogy a hatóságok képtelenek voltak gyorsan lereagálni az esetet, a bűncselekmény elkövetését követő egy órán belül sem tudtak megkezdeni semmilyen intézkedés. Pedig kamerafelvételek alapján nem kéne csoda ahhoz, hogy azonosítható legyen a tettes. 

A rendőrök viszont azt írták, hogy poggyászfosztogatás esetében az elkövetést követően alig lehet tettenérni a tetteseket, mert a lopás észlelését követően a rakodók azonnali  ruházat-, és csomagátvizsgálásai sosem vezetnek eredményre,

„mivel az elkövetők az eltulajdonított értékeket nyomban elrejtik vagy átadják olyan személynek, aki az adott járat rakodásával nem hozható összefüggésbe.”  

 A rendőrök szerint a felderítés és bűnügyi realizálás szinte kizárólag tettenérés esetén sikeres, augusztusban is három esetben értek tetten rakodómunkásokat lopáson a „bűnügyi portyaszolgálatot” végző rendőrök. 

Ami érdekes még, hogy az ORFK szerint a nyomozó hatóságok eddig munkája kizárta a reptéri lopások „sorozat jellegét”, azaz a hatóságok szerint hónapról hónapra egymástól független tolvajlások történnek a reptéren. 

Márciusban egyébként Török Zoltán dandártábornok, az RRI vezetője a Magyar Időknek adott interjújában ugyanerről beszélt: „Maffiáról szó nincs. Különböző módszerekkel dolgozó, egyéni elkövetőkkel találkozunk, akiket esetenként közvetlen munkatársaik segítenek például figyelőként.” 

Török szerint évente átlag 30 rakodóval szemben járnak el, idén idáig 14-et vontak büntetőeljárás alá. Tavaly 77 feljelentés érkezett a poggyászokból történt lopások miatt, de a lopások száma hivatalosan ennek legalább a duplája. 

A rendőrség azt tanácsolja a légi közlekedést választó utasoknak, hogy műszaki cikkeket, készpénzt, ékszereket ne hagyjanak a feladott poggyászukban. Az értéktárgyaikat akár az utolsó pillanatban is vegyék ki a csomagjukból, ha kiderül, hogy azt a repülőgép rakterében fogják elhelyezni.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.