Összeomlás felé tart a New York-i tömegközlekedés

A Guardian-ben jelent meg cikk arról, hogy mind pénzügyileg, mind a nagyvárosi közlekedés logisztikáját tekintve súlyos problémákkal küzd a Metropolitan Transportation Authority, azaz New York-i tömegközlekedést szervező közhasznú társaság. Joe Lhota elnök épp ebben a hónapban távozott posztjáról. 

Jelen állás szerint, ha nem szervezik át a vállalat pénzügyeit, az MTA által felhalmozott adósság 2022-re elérheti az 1 milliárd dollárt. A cég vezetői szerint sürgős tőkeinjekcióra van szükségük New York államtól, máskülönben drasztikus járatritkításra kényszerülnek majd a metró- és buszvonalakon egyaránt. 

Szervezési-logisztikai okokból a tömegközlekedés egyre kevésbé megbízható New York-ban, a járatok gyakran és a szokottnál többet késnek, és ez olyan spirált indított el, amiből egyelőre nem tud kikászálódni a cég. Egyre többen használnak alternatív közlekedési eszközöket (pl. Uber, Lyft), ezek a körülmények pedig együttesen drámai visszaesést eredményeztek a jegyeladások terén: az öt évre tervezett jegybevétel 485 millió dollárral kevesebb lett a vártnál. 

A kérdés jelenleg az MTA-nél az, hogy az egyszeri utazások árát vagy a bérletekét emeljék fel. A lépés elkerülhetetlen, de mindkettő kockázatos, mert az utazóközönség további apadásával fenyeget, miközben kényszer a járatok további ritkítása is. Szakértők szerint 15 százalékos jegyáremelésre volna szükség, és 40 millió dollárt kéne spórolni a járatok ritkításával is a katasztrófa elkerüléséhez. 

A rengeteg felújítási munkálat miatt hat év alatt háromszorosára nőtt az évente késéssel befutó járatok száma (20 ezerről 60 ezer fölé), ami nem csak az utazóközönséget morzsolta le, de egy kutatás szerint (az elvesztegetett munkaidőt átszámítva) évi 300 millió dollárjába került a városiaknak. New Yorkban ma minden harmadik járat késik, ami egy ekkora metropoliszban drámai arány.

A strukturális problémát a toldozgatás persze nem oldja meg: szakértők egyetértenek abban, hogy több milliárd dollárdos nagyságrendű beruházásra és átszervezésre volna szükség ahhoz, hogy a rendszer hosszútávon fenntartható legyen.

A problémák többek szerint azzal kezdődtek, hogy az állam és a város vezetése spórolni kezdett az MTA-n, erről a New York Times készített videót:

 (Guardian

November végén 476 újság, rádió, tévécsatorna és internetes oldal ajándékozta oda magát nemzetstratégiai közérdekből az új fideszes médiaalapítványnak, az eddiginél is jobban a kormány felé hajlítva a magyar nyilvánosságot.

A 444 nem közpénzből működik, és szerencsére senki sem tud bennünket a Fidesznek ajándékozni.

A hosszú távú, biztos működéshez viszont a te segítségedre is szükségünk van. Idén 50 millió forintot szeretnénk olvasóinktól összegyűjteni, 36 millió már összejött, ezt nagyon köszönjük!

Hogy elérjük a kitűzött célt, kérjük támogasd rendszeresen a 444-et!

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.