A Guardian-ben jelent meg cikk arról, hogy mind pénzügyileg, mind a nagyvárosi közlekedés logisztikáját tekintve súlyos problémákkal küzd a Metropolitan Transportation Authority, azaz New York-i tömegközlekedést szervező közhasznú társaság. Joe Lhota elnök épp ebben a hónapban távozott posztjáról.
Jelen állás szerint, ha nem szervezik át a vállalat pénzügyeit, az MTA által felhalmozott adósság 2022-re elérheti az 1 milliárd dollárt. A cég vezetői szerint sürgős tőkeinjekcióra van szükségük New York államtól, máskülönben drasztikus járatritkításra kényszerülnek majd a metró- és buszvonalakon egyaránt.
Szervezési-logisztikai okokból a tömegközlekedés egyre kevésbé megbízható New York-ban, a járatok gyakran és a szokottnál többet késnek, és ez olyan spirált indított el, amiből egyelőre nem tud kikászálódni a cég. Egyre többen használnak alternatív közlekedési eszközöket (pl. Uber, Lyft), ezek a körülmények pedig együttesen drámai visszaesést eredményeztek a jegyeladások terén: az öt évre tervezett jegybevétel 485 millió dollárral kevesebb lett a vártnál.
A kérdés jelenleg az MTA-nél az, hogy az egyszeri utazások árát vagy a bérletekét emeljék fel. A lépés elkerülhetetlen, de mindkettő kockázatos, mert az utazóközönség további apadásával fenyeget, miközben kényszer a járatok további ritkítása is. Szakértők szerint 15 százalékos jegyáremelésre volna szükség, és 40 millió dollárt kéne spórolni a járatok ritkításával is a katasztrófa elkerüléséhez.
A rengeteg felújítási munkálat miatt hat év alatt háromszorosára nőtt az évente késéssel befutó járatok száma (20 ezerről 60 ezer fölé), ami nem csak az utazóközönséget morzsolta le, de egy kutatás szerint (az elvesztegetett munkaidőt átszámítva) évi 300 millió dollárjába került a városiaknak. New Yorkban ma minden harmadik járat késik, ami egy ekkora metropoliszban drámai arány.
A strukturális problémát a toldozgatás persze nem oldja meg: szakértők egyetértenek abban, hogy több milliárd dollárdos nagyságrendű beruházásra és átszervezésre volna szükség ahhoz, hogy a rendszer hosszútávon fenntartható legyen.
A problémák többek szerint azzal kezdődtek, hogy az állam és a város vezetése spórolni kezdett az MTA-n, erről a New York Times készített videót:
(Guardian)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.