Harminc éve járnak itthon az Intercity-vonatok

közlekedés
2021 június 05., 15:32

Harminc évvel ezelőtt, 1991. június 2-án indult Magyarországon az első InterCity-vonat Miskolcra. Azóta a hazai távolsági szolgáltatás alapját jelentő járatokat évente közel 10 millióan választják, és a szolgáltatás színvonala rendületlenül emelkedik - írja magáról magabiztosan a MÁV.

Az InterCity vonatok megjelenéséig, a MÁV hálózatának nagy részén a távolsági szolgáltatás alapját a sebes- és gyorsvonatok jelentették, a fontosabb úticélok pedig expresszvonatokkal voltak elérhetők. A 30 évvel ezelőtti első IC-szerelvényt az akkori színvonalon igen korszerű, nagy teljesítményű mozdony húzta. A vonat része volt egy első osztályú és négy másodosztályú, valamint egy étkező-bisztró kocsi.

Retró InterCity (IC)-vonat az elsõ IC-vonat 30 évvel ezelőtti elindítása alkalmából tartott sajtótájékoztató után Miskolcon
photo_camera Retró InterCity (IC)-vonat az elsõ IC-vonat 30 évvel ezelőtti elindítása alkalmából tartott sajtótájékoztató után Miskolcon Fotó: Vajda János/MTI/MTVA

Mára naponta közel 250 IC vonat közlekedik és évente 10 millió utas használja a hálózatot. A vasúttársaság járműállományában több mint 350 IC forgalomra alkalmas kocsi van, és ez a szám az IC+ gyártásnak köszönhetően folyamatosan nő.

A politikusi nyilatkozatok helyett inkább nézzük az igen informatív történeti áttekintést az eddig is idézett közleményből: a miskolci után

  • 1992-ben indult meg az emelt színvonalú távolsági közlekedés Budapest és Nyíregyháza között. Mára országszerte szállítanak az InterCity vonatok utasokat, és a határokon túlra is lehet utazni a nemzetközi EuroCity és InterCity járatokon. A vonatoknak nevei is vannak, amiket általában városok római kori neveiről, tájegységekről és híres személyekről kaptak.
  • 1994-ben tovább nőtt az IC-kkel elérhető nagyvárosok száma, innentől Budapestről Szegedre és Pécsre is gyorsan és kényelmesebb lett az utazás ezekkel a vonatokkal.
  • 1995-től Győr, Szombathely, Sopron és Tatabánya; 1997-től Kaposvár, Békéscsaba és Zalaegerszeg is a hálózat része lett. Sőt, Balatonszentgyörgyön IC-autóbusz is csatlakozott Keszthely felé átszállást biztosítva. Fontos, hogy ekkor elindult az első InterPici vonat is Miskolc és Tiszaújváros között, amik a fővonali InterCity vonatokhoz csatlakozva nyújtottak jó minőségű, gyors kapcsolatot a regionális vonalak nagyobb településeire. Az IP-k néhány évvel később már Miskolc, Békéscsaba, Zalaegerszeg, Debrecen, Nyíregyháza, Püspökladány, Dombóvár és Szekszárd, Baja térségében, de egy ideig Budapest és Esztergom között is közlekedtek.
  • Az ezredforduló újdonsága volt a teljes második generációs InterCity-flotta elkészülte, ezáltal a hálózat mérete is tudott nőni, szinte minden fontosabb vonalon közlekedett már InterCity vonat, egyfajta prémium termékként, hiszen a leggyorsabb és legkényelmesebb eljutási lehetőséget jelentette az érintett célállomások felé. Ezeknek az új kocsiknak a klíma vagy légjavító berendezései az IC-vonatok egyik legfontosabb tulajdonságává váltak.
  • 2006-ban jelentős mérföldkőhöz érkezett az InterCity-hálózat fejlődése, ekkor vezették be Kelet-Magyarországon az ütemes menetrendet. Ez könnyen megjegyezhető, mindig azonos percben történő indulásokat, egyenletes követést, kiszámíthatóbb, tervezhetőbb csatlakozásokat, egységes kínálatot jelent, számottevően könnyítve ezzel az utazást. Ugyanebben az évben jelentek meg a budapesti Keleti, illetve Nyugati pályaudvarról induló, majd Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza és Miskolc érintésével a fővárosba visszatérő, egységes összeállítású, madarakról és virágokról elnevezett kör-IC vonatok, amiken a klimatizált utastér volt, és fedélzeti tájékoztatás segítette az utasokat. Ekkor mutatkoztak be a hibrid InterCity vonatok is, amik Budapest és Szeged között közlekedő olyan járatok, amiken az InterCity és a gyorsvonat egyesítve közlekedik azért, hogy két nagyváros között egész nap óránként lehessen IC minőségben utazni. A könnyebb megjegyezhetőség és a brand kialakítása érdekében egyes vonalakon az ott közlekedő járatok egységes nevet kaptak (pl.: Bakony, Göcsej, Balaton, Tópart, Békés IC), a jövőben cél ennek kiterjesztése más vonalakra is.
  • 2017-ben, több év tervezés és előkészítés után indult el a sorozatgyártás az új IC+ személykocsiból, amely teljesen új fejezetet nyitott a hazai InterCity-közlekedés történetében.
  • 2019-ben elkészültek az első belföldi forgalomra szánt IC+ személykocsik, amelyekkel lehetőség nyílt a hálózat fejlesztésére és kiterjesztésére a Közép- és Nyugat-dunántúli vonalakon. Ekkor indult el a Bakony InterCity vonat Budapestről Veszprémen át Szombathelyre, valamint a Göcsej InterCity vonat Zalaegerszegre.
  • 2020–ban a Balaton déli partján is elindult az egész éves óránkénti InterCity közlekedés Keszthelyre és Nagykanizsára.