Késett a vonatuk, csak nem eleget: több ezer kártérítés ragadt be a MÁV-nál

közlekedés
2023 augusztus 19., 13:09

„Kedd este a Békéscsabáról 19:20-kor a Keleti pályaudvarra induló Békés InterCity (IC 7401) közel 60 perc késéssel közlekedik.”

Habár a cikk írásának pillanatában egyetlen vonat sem késik 60 percnél többet az országban, a fenti tájékoztatás egyáltalán nem példa nélküli. Mindig is divat volt szidni a MÁV-ot a késések miatt, de elég csak ránézni a MÁVINFORM oldalára, hogy lássuk, a kritikának bizony van alapja.

A MÁVINFORM egyébként hű krónikásként még extrém időjárási körülmények idején sem feledkezik meg nemes küldetéséről, precízen közli az aktuális késéseket, vonatkimaradásokat, mozdonyhibákat. Augusztus 1-jén például 35 kieső vonatról adott hírt. Hősies küzdelméről ebben a cikkben írtunk bővebben.

M62 317-es mozdony húz két lerobbant mozdonyt és egy személykocsit Székesfehérvár előtt 2023. júniusában
photo_camera M62 317-es mozdony húz két lerobbant mozdonyt és egy személykocsit Székesfehérvár előtt 2023. júniusában Forrás: VEKE / Facebook

Nyolc éve vonatozom Pécs és Budapest között, legalább százszor biztosan megtettem az oda-vissza távot. Az esetek több mint felében késett a vonat. Általában csak 10-15 percet, de félévente mindig volt egy félóránál nagyobb késés is, a rekord pedig 120 perc volt. Utóbbi esetben igényeltem eddigi egyetlen átalány-kártérítésemet a MÁV-tól.

Ezt a kártérítési formát a feláras, tehát helyjegy igénybevételéhez kötött járatok késése esetén lehet igénybe venni. InterCitykre így vonatkozik, személyvonatokra viszont nem. A visszajáró összeg a késés mértékétől függ: 30 és 119 perc között a menetjegy árának 25 százaléka, 120 perc felett az 50 százaléka jár vissza.

Az átalány-kártérítés szabályait uniós szintű jogszabály határozza meg. Ettől csak akkor térhetnek el a tagállamok, ha az utasok számára kedvezőbb szabályt hoznak. A MÁV egyébként egy helyen így is tesz: 60 perc helyett már 30 perc késés után is fizet átalány-kártérítést.

Dízeles Bz-szerelvény
photo_camera Fotó: Bankó Gábor/444

Az uniós rendelet lehetőséget ad ugyanakkor a vasúti társaságoknak, hogy megállapítsanak egy összeghatárt, mely alatt nem fizetnek kártérítést. Ez a határérték viszont nem haladhatja meg a 4 eurót. Valószínűleg kevesen tudják, de a MÁV él ezzel a lehetőséggel: 1000 forint alatt nem fizet.Tehát ha valaki az utazás napján megváltott, teljes árú jeggyel, InterCityn utazik Budapestről Győrbe, járata pedig 100 percet késik, akkor nem fogják neki kifizetni az átalány-kártérítést, mert annak összege csak 878 forint lenne.

Ahhoz, hogy 1000 forint felett legyen a kártérítési-igény összege, 30 és 119 perc közötti késés esetén 160 kilométernél, 120 perc feletti késésnél pedig 50 kilométernél kell többet utazni InterCityvel.

Apró vigasz, hogy míg a szupermarketekben a serpenyőkre beváltható pontokat, addig a MÁV-nál a kártérítéseket lehet szorgosan gyűjtögetni. Az 1000 forint alatti igényeket ugyanis össze lehet adni, és amint meghaladják az összeghatárt, a MÁV egyben kifizeti őket. Ehhez viszont hivatkozni kell a korábbi igények iktatószámára is.

Megkérdeztem a MÁV-tól, jelenleg hány darab 1000 forint alatti, így kifizetetlen átalány-kártérítési igény van a rendszerükben. Válaszukat idézem:

mindösszesen 3347 az elmúlt 12 évből, azaz 2015-től számolva.A MÁV idei nyara egyébként kifejezetten mozgalmasan alakult. Július elején Vitézy Dávid arról beszélt, akár már az idei szezonban is összeomolhat a közlekedés az elöregedett járműflotta miatt. Nem sokkal később pedig bejelentette a MÁV, hogy tíz mellékvonalon leállítja a személyszállítást. A rendszerszintű problémák azonban megmaradtak, csak komoly állami akarattal és rengeteg pénzzel lehetne őket orvosolni.

A Balassagyarmat-Ipolytarnóc vasútvonal búcsúztatása 2023. július 31-én
photo_camera A Balassagyarmat-Ipolytarnóc vasútvonal búcsúztatása július 31-én Fotó: Németh Dániel/444

A bezárt vonalak közül háromra egyébként mi is ellátogattunk: írtunk a Mezőhegyes-Újszeged, az Abaújszántó-Hidasnémeti és a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonalak bezárásáról is.