Lázár János közlekedési miniszter első nagyobb intézkedése lép életbe, március 1-jén megújul a magyar közlekedés tarifarendszere. Sokaknak olcsóbb lesz az utazás, de emiatt az állam bevételektől fog elesni. Érdemi előrelépés vagy látszatintézkedés a tarifareform? Erről beszélgettünk Spohn Mártonnal, a Közlekedő Tömeg alelnökével.
Igaza volt Lázárnak, amikor azt mondta, hogy a rendszerváltás óta nem volt ekkora mértékű tarifareform Magyarországon. Ez viszont önmagában minőségileg egy neutrális állítás. Nem jelenti automatikusan, hogy a változás jó is. A kérdés ennél sokkal összetettebb.
A MÁV-ot és a Volánbuszt 2020-ban összevonták, azonban az egységes tarifarendszer azóta sem készült el. Lázárnak azért volt szüksége a tarifareformra, hogy fel tudja mutatni, az integráció nem volt hiábavaló, végre történik valami.
A reform része a budapesti tarifaközösség is, ami egyhónapos üzengetés után Lázár és Karácsony Gergely megállapodásával jött létre. Egyelőre még nem lehet tudni, melyik fél jár majd jól és rosszul az egyezséggel. Azonban a tárgyalások során az Építési és Közlekedési Minisztérium volt információelőnyben, így nehéz nem arra következtetni, hogy Budapest jár majd rosszabbul.
Karácsony a BKK kasszakulcsát is Lázár nyakába akasztotta, ezzel pedig jelentős kockázatot vállalt. Ezt utólag próbálja kezelni, már meg is jelentek a megállókban a BKK-bérlet vásárlására buzdító hirdetések. A fővárosi vezetés politikai értékválasztássá teszi, hogy ki milyen bérletet vásárol.
A budapesti alkut fegyverként is használhatja Lázár. Az önkormányzati kampány közepén kedvezőtlen pénzügyi feltételekkel tehet ajánlatot az ellenzéki vezetésű vidéki városoknak az ország- és vármegyebérletek elfogadására. Ha nem fogadják el a feltételeit, kommunikálhatja, hogy a polgármesterek akadályozzák a megállapodást, annak ellenére, hogy még Budapesten is sikerült megegyezni.
A kerékpáros tarifákat benézte a minisztérium. Két felhasználói csoportot teljesen kihagytak a tervezésből. A vidékiségéből politikai karaktert építő Lázár pont azokról a vidéki utasokról feledkezett meg, akik a legtöbbet használják a biciklit.
A tarifareform pár tízmilliárdos bevételkiesést okoz majd az államnak. Nem tudni, hogy ezt honnan fogják pótolni. Lázár eddigi tevékenysége és az autópályákat preferáló közpolitikai értékválasztás alapján kevés az esély, hogy a szektor többletfinanszírozáshoz jut. Ez pedig nagyon rossz jövőképet sejtet.
Lázár tarifareformja elsősorban politikai kommunikációs célokat szolgál. Olcsóbbá teszi a közlekedést, ahelyett, hogy jobbá tenné. A tarifákon finomhangolással lehet segíteni, azonban a vasút legégetőbb problémáit, a járműhiányt és a pályaminőség romlását ez nem fogja megoldani.
Címlapkép és vágó: Botos Tamás
Ünnepi különszám, kínai bejglireceptmelléklettel! Korrupt sportvezetők karácsonya. Mága és a taó. A Brunello Cuccinelli szennyes titkai. Kézilabda az Antarktiszon. Életveszély a körúti biciklisávban. A magyar állam szétesése az Orczy park vécéjében.
Turistaosztály és prankolgatás. A marokkói futball és a felcsúti modell. Aján Tamás for minden! Winkler Róbert hajápolási praktikái. Uj Péter arcszőrzete. Az autós újságírás Szörényi–Bródyja. Férgek rágják a magyarok hajóját. Magellánét is. Büszkén emeljük magasra a hamis zászlót!
Mi van, ha nincs bejgli? Hogyan ne legyünk idegbetegek szenteste? Miért nem tudunk normálisan kommunikálni? Ünnep előtti gyorstalpaló.
Mohamedek között, Keith Richards és Yves Saint Laurent nyomában. Igazság és hitelesség a belső sávban. Nyelvtudomány és esztétikai terror. Pápázás. Tusfürdőmaffia a siralomházban.
A 444 gondozásában megjelent A kínai konyha kultúrtörténete könyvbemutatóján Vida Kata gasztroblogger beszélgetett Keve Márton kreatív séffel és Bede Mártonnal, a 444 újságírójával, többek közt arról, hogyan változott Budapesten a kínai gasztronómiai felhozatal, és mik a legizgalmasabb helyek most. Beszéltünk a legfontosabb hozzávalókról, hogy mit kell vásárolni egy alaprecepthez, és főleg miért érdemes kínait enni.