„Hány közoktatást érintő fenntartóváltási kérelem érkezett idén a minisztériumhoz?” – kérdezte írásban a párbeszédes Mellár Tamás, és Rétvári Bence, a Belügyminisztérium államtitkára válaszolt is. Azt írta, hogy február utolsó munkanapjáig a tankerületektől kapott információ szerint 21 köznevelési intézmény átvételére érkezett szándékjelzés, és ez korántsem jelent kiugró számot.
„Két alapítványi felsőoktatási intézmény és egy egyházi fenntartó visszalépett az átvételi szándéktól, a fennmaradó 18 átvételi szándék közül 9 egyházi fenntartótól, 1 nemzetiségi önkormányzattól, 4 alapítványi felsőoktatási intézménytől, és 4 egyéb magán fenntartótól érkezett. A korábban jelzett 60-as szám a visszalépések előtti, az átadás-átvételi szándékkal érintett összes feladatellátási hely számát jelölte, nem az intézmények számát” – írta Rétvári.
A közelmúltban kb. 60 iskoláért jelentkeztek új fenntartók: az Óbudai Egyetem például Orbán Viktor egykori iskolájáért, a székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskoláért és a Vasvári Pál Gimnáziumért jelentkezett be, a szintén alapítványi fenntartású Miskolci Egyetem pedig a miskolci Földes Ferenc Gimnáziumot venné át.
A 2012-2013-as nagy fenntartóváltási hullám főleg az önkormányzati iskolák egyházi fenntartásba kerüléséről szólt, de a felsőoktatási intézmények akkor még nem tolongtak azért, hogy általános és középiskolák fenntartói legyenek. Egy 2022. december végi törvénymódosítás már maguknak az egyházaknak is lehetővé teszi, hogy jelentkezzenek oktatási célú épületekért. Bár a jogszabály erre lehetőséget ad, a közlemény szerint az új fenntartó, az EMIH fenntartásában álló Milton Friedman Egyetem csak köznevelési szerződés keretében működtethette volna az iskolákat, tehát nem kérte az ingatlan tulajdonjogát – ahogy az történt, amikor a Budapesti Zsidó Hitközség, a Mazsihisz legnagyobb hitközsége jelentkezett be az újlipótvárosi Herman Ottó Általános Iskola vagyonkezeléséért.
A G7 szerint a felsőoktatási intézmények ellenállhatatlan fenntartóváltási ajánlatai éppen a jellegük miatt gyanúsak: sok évtizede létező opció, hogy felsőoktatási intézmények fenntartói legyenek általános és középiskoláknak, de jellemzően eddig a pedagógusképző intézmények éltek a lehetőséggel, mivel ezek az iskolák gyakorlóterepként is szolgáltak a pedagógushallgatóknak.