Amikor azzal szembesülsz, hogy az új informatikatanár monogramja BTA – ilyen a pedagógushiány nélküli tanévkezdés

oktatás
szeptember 10., 14:56

A 2024/25-ös tanévnek a Belügyminisztérium szerintjelentős fennakadás nélkül” futhatunk neki, a „pedagógushiánnyal foglalkozó közlések többsége” pedig „hatásvadász, és messze áll az igazságtól”. Azt azért elismerték, hogy „egyes köznevelési intézményekben, bizonyos időszakokban, némelyik szaktantárgyaknál megoldandó feladatként jelentkezik” a tanárhiány, ami szerintük összesen 1 százalékos, és ez „egy ekkora rendszerben nem számottevő”.

photo_camera Nekik jól indult: Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára és Vitályos Eszter kormányszóvivő a tanévkezdésről tartott sajtótájékoztatón, 2024. augusztus 27-én
Fotó: Kovács Tamás/MTI/MTVA

Szerettük volna tudni, hogy kisebb egységekre lebontva mégis mekkora hiányról beszélünk, ezért megkerestük mind a 60 tankerületet, és megkérdeztük, hogy az oktatási intézményekben hány betöltetlen (pedagógus és egyéb munkavállalói) állás van. Gyakorlatilag formaválaszt kaptunk mindenhonnan, bár volt, aki szűkszavúan reagált, míg máshol bővebben is árnyalták a helyzetet. Íme egy szűkszavú változat:

A Kazincbarcikai Tankerületi Központ által fenntartott köznevelési intézmények minden jogszabályban előírt feladatukat el fogják látni.

Így néz ki egy bővebb:

A Soproni Tankerületi Központ által fenntartott köznevelési intézmények minden jogszabályi feladatot ellátnak, a korábbi évekhez hasonlóan a 2024/2025. tanévet is megszokott biztonsággal kezdik az iskolák.

Összességében minden tankerület annyit válaszolt, hogy a jogszabályokban előírtakat be fogják tartani.

De hogy néz ez ki a gyakorlatban? A belügy közlése szerint tehát van 1 százaléknyi pedagógushiány (más kérdés, hogy mások szerint nagyobb a probléma), ami megoldandó feladatként jelentkezik. Egy diák szempontjából azonban ez nem megoldandó feladat, hanem olyan helyzet, amikor az iskola a vele szemben vállalt kötelezettségeit (hogy megtanítja erre meg arra, felkészíti az érettségire, segít neki abban, hogy olyan irányba képezhesse magát, amivel majd kiléphet a munkaerőpiacra stb.) nem tudja teljesíteni.

Csekély vigasz egy gyerek szempontjából, hogy a szaktárca szerint nincs is akkora baj, a tankerületek meg jogszabályokra hivatkoznak. A gyakorlat ugyanis azt mutatja, hogy van pedagógushiány, és ez egyes diákok számára hátrányos helyzetet teremt.

Arra kértük olvasóinkat, hogy meséljék el, ők mit látnak, diákként, szülőként, pedagógusként hogyan értékelik a helyzetet.

A hiány, ami nincs

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!