A 2024/25-ös tanévnek a Belügyminisztérium szerint „jelentős fennakadás nélkül” futhatunk neki, a „pedagógushiánnyal foglalkozó közlések többsége” pedig „hatásvadász, és messze áll az igazságtól”. Azt azért elismerték, hogy „egyes köznevelési intézményekben, bizonyos időszakokban, némelyik szaktantárgyaknál megoldandó feladatként jelentkezik” a tanárhiány, ami szerintük összesen 1 százalékos, és ez „egy ekkora rendszerben nem számottevő”.
Szerettük volna tudni, hogy kisebb egységekre lebontva mégis mekkora hiányról beszélünk, ezért megkerestük mind a 60 tankerületet, és megkérdeztük, hogy az oktatási intézményekben hány betöltetlen (pedagógus és egyéb munkavállalói) állás van. Gyakorlatilag formaválaszt kaptunk mindenhonnan, bár volt, aki szűkszavúan reagált, míg máshol bővebben is árnyalták a helyzetet. Íme egy szűkszavú változat:
A Kazincbarcikai Tankerületi Központ által fenntartott köznevelési intézmények minden jogszabályban előírt feladatukat el fogják látni.
Így néz ki egy bővebb:
A Soproni Tankerületi Központ által fenntartott köznevelési intézmények minden jogszabályi feladatot ellátnak, a korábbi évekhez hasonlóan a 2024/2025. tanévet is megszokott biztonsággal kezdik az iskolák.
Összességében minden tankerület annyit válaszolt, hogy a jogszabályokban előírtakat be fogják tartani.
De hogy néz ez ki a gyakorlatban? A belügy közlése szerint tehát van 1 százaléknyi pedagógushiány (más kérdés, hogy mások szerint nagyobb a probléma), ami megoldandó feladatként jelentkezik. Egy diák szempontjából azonban ez nem megoldandó feladat, hanem olyan helyzet, amikor az iskola a vele szemben vállalt kötelezettségeit (hogy megtanítja erre meg arra, felkészíti az érettségire, segít neki abban, hogy olyan irányba képezhesse magát, amivel majd kiléphet a munkaerőpiacra stb.) nem tudja teljesíteni.
Csekély vigasz egy gyerek szempontjából, hogy a szaktárca szerint nincs is akkora baj, a tankerületek meg jogszabályokra hivatkoznak. A gyakorlat ugyanis azt mutatja, hogy van pedagógushiány, és ez egyes diákok számára hátrányos helyzetet teremt.
Arra kértük olvasóinkat, hogy meséljék el, ők mit látnak, diákként, szülőként, pedagógusként hogyan értékelik a helyzetet.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!