Lázár háborúja: Magyarország legnagyobb alvállalkozójának kiszorítása

POLITIKA
  • Link másolása
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • Tumblr
  • LinkedIn

Ajándékozás

Cikkek ajándékozásához Közösség vagy Belső kör csomagra van szükséged.

Ha már előfizetőnk vagy, jelentkezz be! Ha még nem, válassz a csomagjaink közül!

„A Strabag átbaszott minket”

- mondta a mocskos szájú utcai harcos imidzsét az utóbbi hónapokban ingatlan- és kastélytulajdonos miniszterként felpumpáló Lázár János, miután az osztrák nagyvállalat nem teljesítette az M30-as autópálya helyreállítását a szerinte vállalt határidőig. „Mindenkinek a fantáziájára bízom, hogy mit jelent az, hogy ha valaki megpróbálja Magyarország kormányát megszívatni, vagy szórakozik például velem” - tette hozzá Lázár, aki ugyan korábban is szívesen keménykedett osztrák érdekeltségekkel, Bécsben pedig még a sétálóutcára is kimerészkedett, hogy testközelből mutassa meg a migránspoklot, most azonban már nyílt hadüzenetet küldött az egyik legnagyobb osztrák vállalatnak.

Az ezredforduló környékén még nagy hullámokat vert, hogy Orbán Viktor „osztrák vircsaftról” beszélt, aminek „véget kell vetni” (akkor éppen a zsebszerződésekről volt szó, és ez akkor még sokkal durvább szövegnek számított a politikában), de most már nem határ menti földbirtokosokat, hanem Európa egyik legnagyobb építővállalatát szorítaná ki a magyar kormány.

Bár a Strabag 2010 után intenzíven igyekezett építkezni a NER felé is, és számos megbízást kaptak még mostanában is, Lázár nagyon szívesen beszél arról, hogy teljesen kitenné őket a magyar piacról.

„Semmi szükség nincs arra, hogy Magyarországon megbízást kapjanak”

- jelentette ki a miniszter, aki a közbeszerzési törvény módosításával még alvállalkozóként sem engedné a közpénzek közelébe az osztrák vállalatot.

A Strabag a Fidesz-mag számára látszólag tökéletes politikai célpont: a magyar piac jelentős részét a rendszerváltás után többek szerint kétes eszközökkel megszerző külföldi nagyvállalat ellen a célcsoportban gond nélkül működhetnek a gazdasági szuverenitásharc szólamai. Ráadásul ott az M30-as autópálya általuk 40 milliárd forintért épített szakasza: bár csak 2021-ben adták át, már 2024 februárjában le kellett zárni, mert Szikszónál az egész töltés megcsúszott, és az aszfalt szétrepedt egy 150 méteres szakaszon. A magyar kormány szerint a felelősség nem is kérdéses:

„A Strabag elrontotta a kivitelezést, nyilvánvaló hiba volt a megbízása”

- mondta Lázár. Februárban ő azt állította, hogy október 30. a határidő, eddig kell a Strabagnak helyreállítani az autópályát. Miután erre nem került sor, Lázár már az Orbán-kormány „átbaszásáról” beszélt, majd előállt azzal, hogy titokban a Strabag pénzeli Magyar Pétert. El kell őket távolítani Magyarországról.

A Strabaggal szembeni ellenszenvnek a jobboldalon régi hagyománya van Magyarországon és az osztrák radikáljobbos FPÖ köreiben is, akik a Fidesz szövetségeseiként politikailag most gyorsan rá is csatlakoztak az ügyre. Ők különösen utálják a Strabag fő tulajdonosát, az Ausztriában nagyon befolyásos Hans Peter Haselsteinert, aki régóta támogatja a liberális erőket Ausztriában. De a Strabag politikai mozgásainak és az ezekkel szembeni kritikáknak nagy múltja van a magyar közéletben is.

Strabag Demokraták Szövetsége

A Strabag igazi európai nagyvállalat, nemzetközileg is jelentős osztrák multi, a rendszerváltás után pedig hatékonyan terjesztette ki a piacait Kelet felé. Visszatérő vádak szerint mindig is erősen építettek arra, hogy az állami út- és vasútépítéseknél különösen fontosak a jó politikai kapcsolatok. Ez az osztrák pártokráciában is nagyjából annyira megszokott, mint nálunk (elég csak Hans-Christian Strache ibizai videójára gondolni, amin az FPÖ-nek az ügybe belebukó akkori elnöke teljesen természetes módon beszél a politikai alapon osztogatott építési megbízásokról), de ez a mechanizmus Kelet-Közép-Európában és a Balkánon is kiválóan működik. Azt nem lehet mondani, hogy a Strabag ne ismerte volna a dörgést, vagy ne lettek volna meg a kapcsolatai.

-50%

Csatlakozz most fél áron a Körhöz, és olvass tovább!

Könnyű belépni. Jó maradni.
3 hónapig 50% kedvezmény a Körre.

Már előfizetőnk vagy?
Jelentkezz be!
Kapcsolódó cikkek

Lázár János: A következő hetekben kiderül, hogy megérte-e a Strabagnak átcseszni Orbán Viktort, a kormányt és engem

Szerinte azért nem készült el a megsüllyedt M30-as autópálya, mert a Strabag átbaszta a kormányt.

Molnár Kristóf
POLITIKA

Lázár János elment Bécsbe, és elszörnyedt, hogy ott milyen állapotok vannak

A miniszter drámai zongoraszóval kísérve panaszkodik a bevándorlók miatt koszossá és veszélyessé váló bécsi negyedekre. Miközben olyan utcákról mutat képet, melyet bármelyik magyar város megirigyelhetne.

Horváth Bence
politika

Tovább üti a Strabagot Lázár János, a miniszter törvénymódosítással zárná ki a céget a közbeszerzésekből

„Ha szép szóval nem megy, akkor a törvény módosításával védjük meg a magyar emberek érdekeit!”

Gazda Albert
belföld

Több hónapig teljes zár jöhet az M30-ason, mert a két éve átadott autópályával máris súlyos gond van

Az elmúlt időszakban az M30-as 38-as km-énél, Szikszónál az autópálya szerkezete több helyen is elmozdult, megcsúszott, ezért a burkolaton repedések jelentek meg.

Herczeg Márk
közlekedés

Lázár: Október végéig ki kell javítani az M30-as autópálya egy éve megsérült és lezárt szakaszát

A miniszter azt mondta, a munkálatok költsége eléri az 5 milliárd forintot, és azt teljes egészében a Strabagnak kell vállalnia garanciális javításként.

Herczeg Márk
közlekedés

Lázár: A strabagosok beszálltak a magyarországi választási kampányba

Az építési és közlekedési miniszter állítása szerint az osztrák cég „pénzzel és közvélemény-kutatások megrendelésével” támogatja a Tisza Pártot.

Benics Márk
POLITIKA
Videó

Orbánra itta magát az osztrák politikus Ibizán, egy nap alatt bele is bukott

Amilyen mocskos a Strache-ügy, olyan tiszta tükre a magyarországi viszonyoknak. Az osztrák szélsőjobbos politikus legvadabb éjszakájáról készült botrányfelvétel egy átlag hétköznap lehetne Magyarországon.

Kiss Bence, plankog, Botos Tamás
video

Heinz-Christian Strache teljesen kiszáll a politikából, mielőtt a pártja kizárta volna

Úgy érzi, ő fizette a legnagyobb árat az ibizai videó miatt.

Czinkóczi Sándor
POLITIKA

A Strabag meglátta a sportértéket Mészáros Lőrinc csapatában

Az osztrák építőipari vállalat már korábban beleszeretett a Felcsútba és a Videotonba.

kasnyikm
gazdaság

Kivásárolta a kormány a GySEV-ből a Strabagot

Az osztrák állam ugyanúgy kisebbségi tulajdonos marad.

Czinkóczi Sándor
közlekedés

Lázárék piti trükkökkel mutatták meg az osztrákoknak a GYSEV-ben, hogy milyen a magyar virtus

A többségi tulajdont kihasználva elérték, hogy érdemi beleszólása se lehessen a társtulajdonosnak semmibe, és a teherfuvarozást már ki is játszottak Tiborcz közelébe.

Haász János
gazdaság