Közép-Európában mindenki ráhajtott a Volkswagen óriási akkugyárára, mégis Kanadában épül üzem

gazdaság
2023 november 05., 06:01

„Nem várhatunk a Volkswagen döntésére” - mondta szerdán Petr Fiala cseh miniszterelnök, miután kiderült, hogy hiába készítették elő a helyszínt a Volkswagen (VW) akkumulátorgyárának, a vállalat közölte a prágai kormánnyal, hogy most nem tud döntést hozni. „Ez azt jelenti, hogy a Cseh Köztársaságban az akkumulátorgyártás terén más projektekre fogunk összpontosítani” - mondta Fiala.

photo_camera A Volkswagen ID 3 elektromos autójának új modellje Fotó: JENS SCHLUETER/AFP

Szlovákia, Lengyelország, sőt Magyarország is szóba került helyszínként. A 2020-as évek sorozatos válságai, a koronavírus-járvány, az infláció, a növekvő energiaárak, a háború, majd az amerikai inflációcsökkentő törvénycsomag miatt az európai gazdaság egyre kevésbé tűnik vonzónak. Nem véletlen, hogy a VW által tervezett hat európai beruházásból az egyik legnagyobb gyár végül Kanadában fog megépülni, kelet-európai gigagyárakról pedig egyelőre nincs szó.

A VW vezérigazgatója, Oliver Blume közleményében arról beszélt, hogy a jelenlegi piaci feltételek - konkrétabban az elektromos járművek európai piacának lassú felfutása - miatt „egyelőre nincs olyan üzleti indok, amely további telephelyek” létrehozására ösztökélné a szereplőket.

Pedig a cseheknek jól jött volna a VW akkumulátorgyártó cégének, a PowerCo-nak a befektetése. A Skoda számára a VW leányvállalataként egy közeli gigagyár megkönnyítette volna az elektromos autók gyártását. Áprilisban Klaus Zellmer, a Skoda vezérigazgatója még úgy nyilatkozott, hogy „a VW-nek meg kell várnia, hogy mit hoz az új Green Deal [az európai klímavédelmi szabálycsomag, erről később], és értékelnie kell azt a támogatások és a beruházási ösztönzők szempontjából is”. 2022-ben még reménytől sugárzott az írás a Skoda honlapján arról, hogy mennyi munkahelyet, lehetőséget és milyen gazdasági fellendülést hozhatna a Plzeň közelébe tervezett gigagyár.

De azóta is csak arról lehetett olvasni, hogy a VW nem igazán akar döntést hozni. Szlovákia még októberben esett el a VW-beruházástól, a gyár ugyanis rengeteg energiát használt volna, amit nem láttak biztosítottnak. Emellett a VW problémásnak találta a zöldenergia hiányát, a kevés dolgozót és a túl magas telekárakat.

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már tagja vagy a Körnek? Itt tudsz belépni.