Vitézy-reakció Lázár bejelentésére: Értékelhetetlen ajánlat és brutális áremelést jelentő tarifareform

belföld
január 09., 12:31

Három pontban reagált Lázár János építési és közlekedési miniszter keddi, a tömegközlekedési tarifarendszer átalakításáról szóló szavaira Vitézy Dávid, az Orbán-kormány volt közlekedési államtitkára. Lázár drasztikus változtatásokat jelentett be, és tett egy nehezen értelmezhető ajánlatot is a főváros vezetésének a Budapest-bérletek jövőjéről.

Vitézy Facebook-posztja szerint az a tervezett változás, hogy a megye- és országbérletek kivételével minden helyközi bérlet megszűnik, „brutális áremelést jelent” azoknak, akik eddig is helyközi tömegközlekedéssel utaztak, de nem váltottak erre a bérletfajtára, mert olcsóbb volt nekik a kilométer-alapú bérlet. „Az eddigi 5 km-es vasúti, Volánbusz vagy hév-bérletet vásárlóknak az eddigi 5940 forint helyett 9450 forint lesz a havi bérlet, ami 59%-os áremelés” – írja azokról a „nagyvárosokkal közvetlenül szomszédos agglomerációs településeken lakókról”, akik ilyen kis távon ingáznak.

Az országos tarifareformról azt is írta: jó dolog a megyei és országos napijegy bevezetése, de csak a teljes országos jegystruktúra egységesítése jelentené az igazi és régóta szükséges tarifareformot. Vagyis az, hogy ne kelljen külön jegy buszra és vonatra.

Lázár Budapest-bérlettel kapcsolatos ajánlatáról azt írta: az „ebben a formában értékelhetetlen, hisz minden közös bérlet működésének kulcsa a jegybevételek felosztási rendje”.

Ezért nem lehet komolyan gondolni, hogy „a vármegyebérlet úgy legyen érvényes a négyes metrón és a körúti villamoson, hogy a BKK egy forintot se lát a vármegyebérlet MÁV által beszedett bevételeiből”. Persze ez fordítva sem lehet, teszi hozzá, de ez nem is volt így, ameddig le nem járt a korábbi szerződés.

Szerinte Lázárnak és munkatársainak a folyamatos Budapest-ellenes hangulatkeltés helyett – valószínűleg Nagy Bálint közlekedési államtitkár nagy vihart kavart szavaira utalt – a megállapodásra kellene törekedniük. A miniszter és Karácsony üljön le tárgyalni a Budapest-bérlet jövőjéről, és „ne felejtsenek emlékeztetőt készíteni”, hiszen „úgy tűnik, egyetlen bizonyító erejű írott dokumentum sem készült a korábbi tárgyalásokról”.