Szijjártónak arról is tárgyalnia kell Moszkvában, hogy az orosz fél szerint jogtalan a 3-as metró ajtóhibái miatt kért kötbér

Orbán Viktor kedden Moszkvában találkozik Vlagyimir Putyinnal. Úgy tudjuk, hétfőn pedig Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter munkavacsorát kezdeményez Szergej Lavrov orosz külügyminiszterrel.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (b) és Szergej Lavrov orosz külügyminiszter (j) megbeszélést folytat az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) miniszteri tanácsának ülése napján Bécsben 2017. december 7-én.Fotó: KKM/MTI/MTVA

Információink szerint nem várható, hogy Orbán és Putyin újabb szerződést írna alá, de az orosz fél előre jelezte, hogy a Szijjártó Péter miniszter és Veronika Szkvorcova orosz egészségügyi miniszter, a Magyar-Orosz Gazdasági Együttműködési Kormányközi Bizottság (KKB) társelnökének tárgyalásán fel fogják vetni az M3-as metró felújított szerelvényeinek kérdését. Az oroszok ugyanis nehezményezik a magyar fél által kiszabott kötbért, szerintük az jogtalan. Azt állítják, a szerelvények ajtóinak meghibásodása nem az orosz fél hibájából keletkezett, hanem amiatt, hogy a magyar metróalagutak egyenetlenségei miatt a túl érzékeny szenzorok téves jeleket kaptak, és azokat le kellett cseréni gyengébb minőségű szenzorokra.

Miután a felújított metrókocsik ajtajai rendszeresen nem nyíltak kimindkét irányban kinyíltak, vagy nem zárultak be (az egyik esetben egy fakockát is találtak, ami miatt Tarlós István főpolgármester és a BKV szabotázsról beszélt, és rendőrségi nyomozás is indult), a felújító orosz Metrovagonmas tavaly közölte, leváltják az eddigi vezetőt, és újat hoznak a metrójavítások irányítására. Itthon a botrányos felújításért senkit sem számoltattak el. A BKV több mint 800 millió forint kötbérigényt jelentett be az orosz cég felé.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója a budapesti 3-as metróvonal első, Oroszországban felújított metrószerelvényének bemutatóján a BKK Kőér utcai járműtelephelyénFotó: Balogh Zoltán/MTI/MTVA

Az Index tavaly alapos cikkben dolgozta fel, miért az orosz Metrovagonmassal újíttatta fel Budapest a szerelvényeket, amikor a felújítás szinte annyiba került, mintha teljesen új kocsikat vettek volna, ráadásul felmerült, hogy ezek valójában új, csak korszerűtlen kocsik, amik a cég nyakán maradtak. Az Index akkor azt írta, titkosszolgálati vonalon is gyanús lobbisták egyengették az egyébként fegyvergyártással is foglalkozó orosz cég útját a megrendeléshez. A lap szerint Vitézy Dávid, a BKK korábbi vezetője is azért kényszerült távozni, mert ellenezte a beruházást, és befolyásos orosz körök nyomasztani kezdték a magyar kormányt, onnan pedig Tarlósnál kijárták Vitézy menesztését.

A felújítási projektre 2015 nyarán írták alá a szerződést a moszkvai polgármesterrel. A 222 kocsi darabonként 0,98 millió euróba került (légkondi nélkül). Ez elvileg kicsivel olcsóbb, mintha teljesen újat vettünk volna, de a felújítás csak 20 évre szól, ugyanis a felújított szerelvények élettartamát ennyiben maximalizálják, egy új szerelvénynél az élettartam 30 év. Az első felújított szerelvény 2017. március 20-án állt forgalomba, idén április 3-tól már csak ilyenek járnak a vonalon.

Utóbb az is kiderült, hogy egy felújított Metrovagonmas metrókocsi Budapestnek 19 százalékkal többe kerül, mint egy új Nyizsnij-Novgorodnak. Ez úgy lehet, hogy az új novgorodi metró típusa 81717.6, ami kevésbé korszerű, mint a budapesti kocsik: a novgorodi új kocsikban elavult orosz hajtás van régi szerkezetű forgóvázzal és egyéb orosz főegységekkel, a mieink viszont Hitachi hajtással, Knorr fékrendszerrel és CAF kerékpárral üzemelnek. Tehát a felújított metrókocsi újabb, mint az új.