A Gazdasági Versenyhivatal 2023. januárjában hivatalból indított eljárást a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által kiírt a „Vállalkozási szerződés keretében Debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet kialakításával összefüggő vasúti infrastruktúra-fejlesztések 2. ütemének részbeni megvalósítása” c. közbeszerzési tenderével kapcsolatban. A nemzeti versenyhatóság azt gyanította, hogy a közbeszerzési eljárás során bizonyos vállalkozások jogsértő egyeztetéseket folytattak az ajánlati árak, illetve a nyertes meghatározása érdekében, írja közleményében a GVH.
A GVH feltárta, hogy a közbeszerzési eljárás során az egy vállalkozáscsoportba (Homlok csoport) tartozó Homlok Kft. és Homlok Zrt. (ezek Homlok Zsolt, Mészáros Lőrinc volt vejének cégei), illetve az Inter Mobility Kft. összejátszottak abból a célból, hogy elősegítsék a Homlok Kft. tendernyertességét az érintett közbeszerzésen.
A vállalkozások megállapodtak abban, hogy egymásra tekintettel olyan ajánlatot adnak, hogy közülük kerüljön ki a nyertes ajánlattevő. A megállapodás alapján az érintett cégek már ajánlattétel előtt egyeztették egymással az ajánlati árszintjeiket, illetve a pályázati anyagokat mindkét (elvileg versenytársként induló) vállalkozás részére a Homlok csoport közvetlen irányítása alatt álló közbeszerzési tanácsadó cég készítette el. Továbbá, a beadott költségvetéseket is a Homlok csoport munkavállalója készítette mindkét pályázó részére. A közbeszerzési eljárás során az ajánlattételt követően is fennmaradt a szoros együttműködés az érintett cégek között, a vállalkozások eljárási cselekményeiket koordinálták egymással, a Homlok csoport munkavállalói pedig közreműködtek az Inter Mobility ajánlatának támogatásában.
Az ügyben a GVH Versenytanácsa a jogsértésben részt vett Homlok Kft.-re és Homlok Zrt-re összesen 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki.
Ennek oka elsősorban az, hogy az érintett közbeszerzés nagy – összesen több tízmilliárd forint – értékű volt, illetve a Homlok Csoport előző évi nettó árbevétele is nagy volt.
A Homlok Csoport a versenyfelügyeleti eljárás során nem védekezett, az iratokba nem tekintett be, viszont többször halasztást kért észrevételek benyújtására, melyet aztán nem teljesített sem az általa kért határidőn belül, sem azt követően. Ezen túlmenően, a tárgyalás halasztását kérelmezte, melyet első alkalommal a GVH Versenytanácsa engedélyezett, ugyanakkor ezt követően a kérésére elhalasztott tárgyalást ismét halasztani kérte egy, a tárgyalási napot megelőző nap délutánján benyújtott kérelemmel. Ennek alapján egyértelművé vált, hogy
a cég magatartása a GVH eljárásának késleltetésére irányult, illetve ezzel az eredménnyel járt, ezért a GVH Versenytanácsa további 25 millió forint eljárási bírságot is kiszabott a Homlok Csoport cégeire.
Az ügy másik érintettje, az Inter Mobility Kft. – amelynek jóval alacsonyabb volt az előző évi nettó árbevétele – az eljárás során együttműködött a Gazdasági Versenyhivatallal. A cég engedékenységi kérelmet nyújtott be, melyet a GVH Versenytanácsa elfogadott, illetve egyezségi eljárásban vett részt, továbbá megfelelési program bevezetését vállalta. Mindezek eredményeképpen a GVH Versenytanácsa jelentősen csökkentette a cégre kiszabható bírságösszeget, így az Inter Mobility Kft. 30 millió forint bírságot kell befizessen a központi költségvetésbe.