Szerbiában 610 milliárd forintból építik a Budapest-Belgrád vasútvonal ottani szakaszát, ami kilométerenként 1,4 milliárddal olcsóbb a magyar szakasznál. Pedig utóbbi a Kiskunságon, sík terepen fut. Ha csak a Belgrád és Niš közötti szakaszt vesszük, az kilométerenként kétmilliárddal kevesebbe kerül a magyarországinál.
Mindez a szerb kormány dokumentumaiból derült ki, amit az Investigate Europe újságíróival osztottak meg. A Telexen megjelent cikk szerint a szerbek költség-haszon elemzéséből arra lehet következtetni, hogy
ha nem drágul a projekt, és nem is költenek majd a vasút karbantartására, akkor 979 év alatt fog megtérülni Magyarország számára.
A vasútvonal magyarországi szakaszát 85 százalékban kínai állami hitelből finanszírozzák. A magyar kormány titkosította a hitelszerződést - amit a bíróság szerint ki kellene adnia - és a megvalósíthatósági tanulmányt is.
Szijjártó Péter külügyminiszter hétfőn arról beszélt, hogy akik a vasút ellen érvelnek, más országok malmára hajtják a vizet. A tervek szerint 2025-re elkészülő vasút a leggyorsabb szállítási útvonalat fogja biztosítani a görög kikötők és Nyugat-Európa között.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.