A művészet elment a falig

MŰVÉSZET
2023 szeptember 15., 14:54

Pintér Béláéké ma a legsikeresebb független társulat Magyarországon, az előadásaik telt házzal futnak, a darabjaik ötletesek, igényesek, érdekesek, bátran, újszerűen nyúlnak közéleti témákhoz. Pintér Béla elképesztő mennyiségben gyártja az új színdarabokat, szinte évente készül egy, közben a régebbiek nagy részét is műsoron tartják, egy ideje pedig legtöbbször már a Szkéné Színháznál jóval nagyobb, az újpesti piac fölötti, több száz fős UP Rendezvénytérben lépnek fel.

photo_camera Pintér Béla Réka és az Oltatlanok című előadása az UP Rendezvénytérben, az Úr 2023. esztendejének szeptemberén Fotó: Bankó Gábor/444

Ilyen tempó mellett nem csoda, ha a sok jó darab közé becsúszik néhány gyengébb is, vagy egy társulat egyenesen megcsömörlik. Az 52 éves Pintér Bélára és a színészeire mégsem ez a jellemző, a legtöbbször betalálnak, két éve a Dózsa László történetét szentivánéji komédiára adaptáló Marshal Fifty-Six például az eddigi talán legviccesebb darabja lett.

A legújabb előadásuk, a Réka és az Oltatlanok ilyen szempontból mégis zavarba ejtő. A munkacímszerű cím valamilyen covidos darabot ígér, de ez ne tévesszen meg senkit, a témát már a világjárvány elején úgyis feldolgozta a Vérvörös Törtfehér Méregzöld. Persze a mostani darab is érinti: a történet azzal kezdődik, hogy Kövi Rékát kirúgják a minisztériumból, mert nem hajlandó beoltatni magát, meg amúgy is részt vett egy oktatásos tüntetésen. A kétségbeesett nőt pedig kedvenc énekesnője elhívja egy oltásellenes szekta gyűlésére.

De hamar kiderül, hogy valami egészen másról van szó. Egy cseppet sem szimpatikus, rettegve-gyűlölködve ősmagyarkodó, zsidó-, izraelita-, héber-, kazár- stb.-ellenes szervezet sötét terveket sző a kormány ellen.

Az antiszemita-judeofób szekta vezetői a Réka és az Oltatlanokban
photo_camera Az antiszemita-judeofób szekta vezetői a Réka és az Oltatlanokban Fotó: Bankó Gábor/444

Eközben pedig agyzsibbasztó szóviccekkel hívják fel a figyelmet a magyarok faj-, vér-, eszmei és spirituális tisztaságának fontosságára, de ezek a szóviccek egyébként nem sokkal elrugaszkodottabbak az 1990-es évek óta virágzó, hiperpogány körök tanításainál (sőt a téma 2023-as színpadi adaptációja is azt sugallja, mintha tényleg örökké 1997 lenne).

A történetet nyilvánvalóan most is valós események ihlették, de az író-rendező (vagy a darabot író Pintér AI) szokásához híven vitt bele egy pelevini csavart: ez már nem csak politikai közösség, hanem vallási szekta – aminek szintén ismerősek lehetnek az alapjai –, és a főpap tényleg transzba tudja ejteni a jelenlévőket.

photo_camera Fotó: Bankó Gábor/444

A vízióknak hála a szereplők megtudják, mi a legbelsőbb vágyuk, a nézők számára pedig világossá válik: akit addig kényszerből a minisztériumnak dolgozó ellenzékinek hittünk, az valójában csak egy kicsit tökéletlen ultraorbánista, akiről pedig azt gondoltunk, hogy neopogány ősnáci, az ironikusan van jelen, és igyekszik drog helyett használni a látomást.

Itt mindenki félig hülye és teljesen rosszindulatú, a gyűlölet pedig pusztító spirálhoz vezet, ami a már jól ismert, fékevesztett őrjöngésbe torkollik. (A majdnem végzetes betegség után visszatérő Gálvölgyi János különösen viccesen, nagy átéléssel zsidózza végig az előadást, illetve le saját magát.)

Gálvölgyi János mint „a vérnáci Vérbárczy János” a Réka és az Oltatlanok című színdarabban.
photo_camera Gálvölgyi János mint „a vérnáci Vérbárczy János” a Réka és az Oltatlanok című színdarabban Fotó: Bankó Gábor/444

A Réka és az Oltatlanok társadalomkritikája szándékosan nem túl mély és árnyalt, de a színdarab nagyon vicces, úgyhogy

aki tervezi megnézni, az itt álljon meg, mert innentől kizárólag a darab fő attrakciójáról és egyben legkényesebb kérdéséről lesz szó, súlyos spoilerekkel.Márpedig az előadáson nem véletlenül hangzik el többször is az, hogy: „Menjen haza, és soha senkinek ne beszéljen arról, amit látott! Soha senkinek.”

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!