Megszolgált, de most kikapcsolják a nagy Hír TV lesajnált kistestvérét

Közel tizennégy év sugárzás után megszűnik az Echo TV - derült ki hétfőn délután, amikor is a csatorna állománygyűlésén bejelentették a tévé vezetői döntésüket. Nem sokkal később az Echo TV honlapjára is kikerült egy erről szóló közlemény.

A lépés nem meglepő azok után, hogy február elején bejelentették a szintén kormánypárti Magyar Idők napilap megszűnését, és egyúttal a Magyar Nemzet feltámadását. 

Az Echo TV és a Simicska Lajos bukásával ismét kormánypárti fordulatot vett Hír TV tartalmi összehangolása már januárban elkezdődött, és csak idő kérdése volt, mikor olvasztják egybe a két csatornát. 

Várható volt, hogy a racionalizálásnak nem a Hír TV esik majd áldozatául. A Hír TV, mint a Magyar Nemzet, régebbi és fontosabb brand a magyar jobboldalon; és különös súlyt ad jelenlétének, hogy sikerült „visszafoglalni” azt a „jobboldalt eláruló” Simicska Lajostól és köreitől.   

Az Echo TV jelenleg a Közép Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) tulajdona, miután novemberben Mészáros Lőrinc megannyi lapjával és médiájával együtt felajánlotta azt a „köz” javára. 

A „köz” ebben az esetben azt jelenti, hogy a kormány nem akar több pénzt tenni a fideszes médiába, mint amennyi szükséges, mert azt valaki úgyis csak zsebre teszi, ezért megszüntetik a felesleges párhuzamosságokat. A bejelentés szerint április 1-től a csatorna nem sugároz tovább. 

Orbán Viktor és Széles Gábor 2015 májusában.Fotó: Széles Gábor / Facebook

A televíziót még 2005-ben alapította Széles Gábor ezoterikus vonzalmú, Fidesz-közeli üzletember, aki nem sokkal később megvásárolta az egykor liberális Magyar Hírlap kiadási jogait is, és ezzel kisebb médiabirodalmat gründolt magának a jobboldalon. 

2002 után Orbán Viktor kifejezetten arra bátorította pártja hátországát, hogy segítsenek erősíteni a Fidesz állásait a nyilvánosságban. A fő üzenete 2002-nek Orbán számára az volt, hogy a média ellenszele és a gyenge társadalmi beágyazottság miatt nem maradt esélye a jobboldalnak a győzelemre. 

Széles – aki állítólag éveken keresztül nagyon erős miniszteri ambíciókat dédelgetett – volt a leglelkesebb a jobboldali vállalkozók közül, és ténylegesen milliárdos befektetéseket eszközölt. 

Simicska Lajos állásai ekkor megingathatatlanok voltak a Fideszben. Orbán Viktor teljes súlyával a párt egykori pénztárnokára és az ő médiájára támaszkodott: elég csak azokra a Magyar Nemzet-cikkekre („Schmidt Mária ante portas?”) gondolni, amelyek megvédték pozícióját a 2002-es és 2006-os választási vereség után. Az Echo TV, ahogy a Magyar Hírlap a napilapok piacán a Nemzet mellett, mindig is egy kicsit lesajnált, megtűrt kistestvérnek számított a Hír TV mellett. 

Szélesék mindig eggyel távolabb voltak a tűztől, mint az igazi Simicska-féle pártmédia, amit Liszkay Gábor az egykori Fidesz-oligarcha jobbkezeként igazgatott. Amíg a Hír TV közelről és aktívan követte a 2006-os őszi utcai eseményeket, és ezzel reputációt szerzett magának a jobboldalon, az Echo TV sokáig inkább csak nyomozta helyét és nézőit a tévés piacon. 

Az Echo TV emiatt ezoterikusabb, egyszersmind radikálisabb hangot ütött meg, és elsősorban véleményműsorokra építette a kínálatát. A tévé designja még 2016-ban is a '70-es éveket idézte, és hosszú időn keresztül jellemzően azokat a figurákat foglalkoztatták, akik a Hír TV akkor még jólfésültnek számító (durván nem uszító) irányvonalába már nem fértek bele. 

Így került át a 2000-es évek derekán hébe-hóba szalonzsidózó, később Jobbik-színekben képviselő Pörzse Sándor műsora az Echóra, később a keményvonalasnak számító Kerényi Imrét, Lovas Istvánt is inkább a kevésbé patinás csatornához hívták szerepelni, Szaniszló Ferenc nehezen feledhető Világ-panoráma c. műsorfolyamát is csak itt élvezhettük, de a Gój Motorosokat vezető Mészáros Imre is kapott idősávot a csatornán. Bayer Zsolt volt a meghatározó szereplője a csatorna életének: ő jelentette a köteléket a Hír TV és az Echo között, a Békemenet élén is rendszeresen közösen közlekedtek Szélessel és Bencsik András Demokrata-főszerkesztővel. 

Széles Gábor, Stefka István, Bayer Zsolt, Csizmadia László és Bencsik András a Bem téren.Fotó: Tuba Zoltán/Képszerkesztőség

A Fidesz céljainak ez a megjelenés és ez a hangfekvés mind ellenzékben, mind kormányon megfelelt. Nem kellett vele mindig és minden körülmények közt teljes közösséget vállalni, miközben alkalmas volt a Fidesz és Jobbik közt vacilláló, misztikus-magyarságmegfejtő közönség bevonzására. Bár nézettsége elhanyagolható volt – közönségaránya a digitális átállást követően nem nagyon közelítette meg a 0,5 százalékot sem –, az Echo hozzájárult a Fidesz-tábor egybentartásához. 

Jelentősége azok után értékelődött fel, hogy a 2014-es választásokat követően Simicska Lajos és Orbán Viktor viszonya elmérgesedett, a Hír TV pedig kormánykritikus hangnemre váltott át. A Fidesz-közönség  hírcsatorna nélkül találta magát: 2016 végén Széles Gábor ezért boldogan és önként adta át el a televíziót Mészáros Lőrincnek, aki következő évben bejelentette a csatorna komplett modernizációját, és felszívták a lojális fideszes tévés munkaerőt.

2017 végén a Nap TV egykori épületében rendezték be az új stúdiót, ami olyan modern lett mint egy űrbázis. Annyi pénzt öntöttek az új Echo-ba, hogy szinte törvényszerű volt, nem minden fillér kerül majd jó helyre, így néhány hónappal később pénzügyi visszásságok miatt több vezetőt elbocsátottak. Tavaly októberben a közmédiától távozott, Mészáros Lőrinchez közel sodródott egykori Index-vezér, Vaszily Miklós vette át a tévé irányítását. Vaszily - aki a TV2 igazgatóságának is tagja lett időközben - feltűnése is már azt sugallta, hogy hamarosan jelentős racionalizálás kezdődhet majd el a jobboldali tévés piacon. Az újabb fideszes kétharmad, Simicska Lajos kapitulációja, és a Hír TV látványos visszafoglalása után csak idő kérdése volt, mikor zárják be az Echót. 

A munkamenetben nagy fennakadást nem kéne okozzon a csatorna megszűnése, mivel a Hír TV is alapítványi tulajdonban van. A Hír TV óbudai stúdiókomplexuma az elmúlt 10-15 évben elavult, így a régi-új fideszes csatorna az Echo Angol utcai székhelyén üzemel majd tovább.