15 felejthetetlen MÁV-pillanat 2024-ből

közlekedés
2024 december 30., 11:01

Aki utazott idén vonattal Magyarországon, tudja, hogy minden út egy zsákbamacska. A pontos érkezés ugyanúgy benne van a pakliban, mint a kétórás késés. Az idei év azonban azt is megmutatta, hogy a késések mellett extrémebb történésekre is készülnie kell az embernek, ha vonatra száll. Cikkünkben 15 olyan idei pillanatot gyűjtöttünk össze, amikor mindenki a MÁV-ról beszélt az országban.

1. Vámospércsen kiég egy Bz

A Bz-motorvonatok a vidéki Magyarország jellegzetes szereplői. A színük miatt piroskának is nevezett járművek elnyűhetetlenül, évtizedek óta szolgálják a MÁV-ot. Örökké azonban még a Bz-k sem tudnak működni.

Erre tökéletes példa volt március 4-e, amikor Vámospércs állomás előtt lángolni kezdett az egyik Bz. Bár a mozdonyvezető és pár utas azonnal elkezdte oltani a tüzet, a vonaton lévő két poroltó kevésnek bizonyult, így végül a debreceni és nyírábrányi tűzoltóknak kellett eloltania a nagy lángokkal égő járművet.

A balesetben senki sem sérült meg, az 1979-ben gyártott Bz-motorkocsi azonban teljesen kiégett.

2. Megreped a Keleti üvegfödéme

A Keleti pályaudvar utascentrumát 2023-ban újították fel, akkor alakították ki az aluljáróba vezető lépcsősorok melletti üvegfödémet is. Idén áprilisban azonban megrepedt az üvegfödém legfelső rétege, így a balesetveszély miatt körbekerítették a területet.

Az üvegfödém 2023-as átadásakor
photo_camera Az üvegfödém 2023-as átadásakor Fotó: Máthé Zoltán/MTI/MTVA

A MÁV akkor azt írta, kivitelezési probléma okozta a repedést, amit minél előbb javítanak majd. A munkával azonban nyolc hónap alatt sem készültek el, az üvegfödém a mai napig körbe van kerítve.

3. Lázár János betiltja a MÁV-nál a home office-t

A koronavírus-járvány kevés pozitív hatásainak egyike az otthoni munkavégzés elterjedése volt. A rugalmasságot biztosító home office nemcsak a versenyszférában, hanem állami szerveknél is megjelent. Kiderült azonban, hogy a folyamat vissza is fordítható.

Lázár János ugyanis július 1-jei hatállyal teljesen betiltotta a home office-t a MÁV-Volán-csoportnál. A korszellemmel szembemenő döntést azzal indokolta, hogy hatékonyabbá akarja tenni a munkavégzést. Miniszterhelyettese pedig azt mondta, a MÁV az ország szempontjából stratégiai jelentőségű munkát végez, amit meglátása szerint nem lehet felelősségteljesen távmunka formájában ellátni.

4. Nyitott ajtóval, 100 km/órával robog az InterCity

Bármennyire is öreg a MÁV járműflottája, olyan kocsit már nem találunk forgalomban, aminek az ajtaját menet közben ki lehet nyitni. Az utasok biztonságáról mindenhol gondoskodik az elektronika. Augusztus 10-én azonban kiderült, hogy ez a biztosíték sem mindig elegendő.

A Budapestről Szombathelyre tartó Bakony InterCity egyik ajtaja ugyanis meghibásodott Székesfehérvárnál, és a 20 kilométerre lévő Várpalotáig be sem zárult. Így a 100 km/órával robogó vonat a távot nyitott ajtóval tette meg.

photo_camera Forrás: RTL Híradó

A MÁV beismerte a hibát. Azt írták, hogy a kocsi áramellátásával volt gond, ezért nem csukódott be az ajtó. Azonban miután észlelte a jegyvizsgáló a hibát, újraindította a rendszert, az ajtó pedig bezárult.

5. A MÁV kamu lassújelekkel szabotálja a közlekedést Pápa és Csorna között

Szabotázsakciókat általában diktatórikus rendszerek belső ellenállói vagy kényszermunkára ítélt rabok szoktak végrehajtani. Ezért is volt meglepő, amikor két civil szervezet igazságügyi szakértői véleménnyel bizonyította be, hogy szabotázsra a MÁV is képes.

A vasúttársaság a Pápa-Csorna-vonalon indokolatlanul kijelölt lassújeleivel 2019 és 2022 között 25 perccel növelte a menetidőt. A vonatok így 75 perc alatt teszik meg a távolságot, amit 1931-ben még 61 perc alatt teljesítettek.

A civil szervezetek nyílt levélben követelték Lázár Jánostól, hogy rendezze a helyzetet. A MÁV visszautasította a vádakat, a jelentést pedig rémhírterjesztésnek nevezte.

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!