A köztévé legnagyobb dobásai idén

Borzasztóan igazságtalan lenne, ha a köztévénél zajló ellenzéki akciók és tüntetések elhomályosítanák a 80 milliárdból működő közmédia egész éves munkával összehozott, rendkívüli teljesítményét. Ezért összeszedtük 2018 legemlékezetesebb pillanatait. Jövőre pedig a helyzet csak javulhat, hiszen 2019-ben már 92,6 milliárd forint jut a közszolgálatra

Mindenki megkapta a négyévente járó 5 percet

Már az év eleje sem volt könnyű a köztévénél: alig, hogy Kövér László elfogultsággal vádolta őket, márciusban még pénzbüntetést is kaptak, amiért nem akarták ellenzéki politikusokra pazarolni a drága műsoridőt. Ennek ellenére az MTVA-nál egészen addig sikeresen tartották magukat, amíg a választások előtt nem kellett legalább 5 perc műsoridőt biztosítaniuk minden országos listát állító pártnak.

Ilyenkor azok, akik addig csak az M1-ből tájékozódtak, olyan felkavaró dolgokkal találkozhattak, mint Semjén Zsolt svédországi vadászata, a fideszes Szabó Zsolt pénzügyei vagy az Orbán család hatvanpusztai birtoka.

De volt olyan beszélgetés, ahol még az ellenzékiek miatt kikészült műsorvezető is kibontakozhatott:

Talán pont fentiekből okulva ma már nem a riporterek, hanem a biztonsági őrök intézkednek, ha ellenzéki képviselők bukkannak fel a Kunigunda utcai székházban. 

Az élő kapcsolás varázsa

A kampányhoz képest a választás már egész simán lement, ráadásul a további működést biztosító eredménnyel zárult. A felhőtlen örömbe csak egy londoni magyar zavart bele, aki kissé elhamarkodott belekiabálta az élő adásba, hogy „Óráid vannak hátra, Orbán!”. Persze a tudósító szinte észre sem vette. 

Nem értették a német humort

A választások után a köztévé visszatérhetett a normál működéshez, amikor végre jut idő értékes tartalmakat gyártani. Talán pont ennek köszönhető, hogy még egy német viccoldal álhírét is teljesen komolyan vették. Így értesülhettek a nézőik május végén arról, hogy Essen (ami németül azt is jelenti, hogy „enni”) a ramadán miatt átnevezi magát Fastenre (ami böjtöt is jelent), mert a polgármester tekintettel akart lenni a muszlimok vallási szokásaira. 

Ezután a német viccoldal szerzői sem tudták eldönteni, hogy akik ezért az adásért felelősek, vajon annyira korlátoltak, hogy nem ismernek fel egy viccet, vagy pedig tudatosan keverték az álhírt propagandaként a többi hír közé.

Átlagemberek lettek a politikusokból

A német közállapotok máskor is megkavarták a közmédia munkatársait. Nyáron derült ki, hogy azok a megszólalók, akik az M1 németországi riportjaiban a bevándorlás káros hatásaira panaszkodtak, nem átlagemberek voltak, hanem a bevándorlásellenes AfD politikusai, akik hivatalból szidják az idegeneket. Csakhogy a magyar közmédia ezt nem jelezte a riportokban, ezért úgy tűnhetett, hogy ez az általános vélemény Németországban.

Propagandavébé

A nyári focivébé miatt a 100-200 ezres keménymagon kívül rengeteg olyan magyar is a közmédiára kapcsolt, akik addig próbálták megkímélni magukat az állami tévétől. Ezért ez a pár hét remek alkalom volt, hogy a meccsek szüneteiben őket  is villámhíradóba csomagolt kormányzati üzenetekkel bombázzák. 

Csak egy perc, hírek és rettegés rövidenFotó: m4sport.hu

A migránsozással megtömött egyperces híradókat tesztelő Rényi Pál Dániel kollégánk nem véletlenül érezte már úgy két hét után, hogy „ha nem követi mindenben Orbán Viktor utasításait, Európa pillanatokon belül elpusztul, és magával rántja az egész bolygót”.

Nem akárhogy mutatták be Mészáros Lőrinc sportmárkáját

De kár lenne a magyar közmédiát csak a primitív migránsozással azonosítani, hiszen jutott idő arra is, hogy Mészáros Lőrinc sportmárkáját, a 2Rule-t reklámozzák. Még a gyerekeknek szóló sportműsorban is ezeket osztogatták

A viselet annyira bejött a csatorna munkatársainak, hogy az M4 Sport egyik műsorvezetője egy egész adáson át feszített a 2Rule kitűzőjében. Mindezért a 2Rule gyártójának még fizetnie sem kellett, ugyanis a megállapodás szerint elég volt annyi, hogy a cég az MTVA-nak bérbe ad termékeket, amiket a tévé munkatársai az adásokban viselhetnek. Win-win.

A saját felvételüket is meghamisítják

Előfordult olyan is, amikor még a közmédia sem volt teljesen elégedett a saját anyagaival, ezért néha teljesen átdolgozták őket.

November végén az M1 híradója a boszniai menekülthelyzettel foglalkozott. A pénteki adásban az egyik menekült még arról beszélt, hogy nem szokott verekedni, de a szombati adásban ugyanazt a bejátszást már úgy fordították, hogy harcolni szokott a határőrökkel. Egyébként ekkor már a hírhamisító Papp Dániel volt az MTVA vezérigazgatója. 

Szabad asszociáció

Bár a decemberi tüntetések kezdetén a köztévé híradója a Kossuth tér helyett inkább egy karácsonyi vásárról jelentkezett be, de idővel felvették a fonalat, és részletes beszámolók születtek a tiltakozásokról is. 

Az egyikben még a térre felfújt aszfaltrajzokat is próbálták megfejteni. Egészen az Európai Parlamentig jutottak vele.