Bár az Index január 3-i cikkében azt állította, hogy Karácsony Gergelyék visszautasították az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) ajánlatát az agglomerációs megállapodás meghosszabbítására, a 444 birtokába került dokumentumok alapján ez nem így történt. Valójában az ÉKM ajánlatot sem tett a hosszabbításra, csak a 2022-es évet akarta elszámolni.Budapest és az ÉKM konfliktusa december 20-án került nyilvánosság elé, amikor az Index minisztériumi forrásokra hivatkozva megírta, hogy az ÉKM elszámolási vita miatt nem akarja meghosszabbítani a fővárossal kötött közszolgálati szerződését.
Ez a többi között azt jelentené, hogy március 1. után már nem lenne érvényes a BKK-bérlet a városon belül közlekedő vonatokon, buszokon és HÉV-eken. A változás több százezer utas életét nehezítené meg.
Miután a minisztérium meg sem szólalt az ügyben, csak találgatni lehetett, mi is folyik a háttérben. Az sem volt egyértelmű, melyik fél akadályozza a megállapodást. Január 3-án azonban az Index megírta: nem a kormány, hanem Karácsony és Draskovics Tibor fúrta meg a megállapodást.
A cikket maga a főszerkesztő, Fekete-Szalóky Zoltán jegyezte. Ő azután érkezett a laphoz, hogy 2020 nyarán felállt a teljes szerkesztőség Dull Szabolcs kirúgása és a NER térnyerése miatt. Fekete-Szalóky készített már alákérdezős interjút Mészáros Lőrinccel, élesített egy álnéven publikált, Rogán Antalt mentegető cikket, de arról is beszélt egy hangfelvételen, hogy az indexesek ne másszanak bele Mészárosék ügyeibe, különben a lap nem kap pénzt.
Fekete-Szalóky szerzőségéből már lehetett sejteni, hogy politikailag fontos anyagról van szó. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) tagjai kiszúrták, hogy a cikk egyik fontos állítását utólag, jelzés nélkül írták át.
Az eredeti „Lázár Jánosék 16 százalékkal több pénzt kínáltak a fővárosnak" szöveget arra módosították, hogy „Lázár Jánosék 16 százalékkal több pénzt kértek a fővárostól". Apró különbség. Egy ideig a címlapon, ajánlóként is az első verzió szerepelt.
Az Index-cikk szerint az ÉKM az utolsó pillanatban is próbált megállapodni a fővárossal, Karácsonyék azonban ezt elutasították, mert sokallták, hogy 7,4 milliárd helyett 8,6 milliárdot kér a tárca a MÁV-HÉV és a Volánbusz Budapesten belül közlekedő járatainak ellentételezésére.
Az Index szerint ezzel Karácsonyék vállalták a lehetséges következményeket, többek között azt is, hogy megszűnhet a BKK-bérletek elfogadása a helyközi járatokon.
Ezt az állításukat Walter Katalin BKK-vezérigazgató egyik emailjével próbálták bizonyítani. Az már a feltöltött fotón is látszott, hogy a levélnek csak egy részét hozták nyilvánosságra, a végéről levágtak egy mondatot.
Miután a 444 megszerezte az emailt, kiderült az is, hogy a mondat félbevágása nem volt véletlen. A következő mondatból ugyanis kiderült, hogy az ÉKM jelezte Walteréknek, 2024-ben már nem kapja meg a főváros a törvény alapján járó évi 12 milliárdos állami tömegközlekedési támogatást.
Az Index úgy állította be a Walter emailjében leírt 8,6 milliárdos összeget, mintha az az ÉKM igénye lett volna az agglomerációs megállapodás meghosszabbításáért cserébe.
Valójában azonban csak a 2022-es elszámolási igényt takarta, sem az agglomerációs megállapodás meghosszabbítása, sem a 12 milliárdos normatív támogatás kifizetése nem volt hozzákötve.Ezt bizonyítja az ÉKM BKK-nak december 20-án elküldött emailje is, ami szintén a 444 birtokába került. A levelet a minisztériumi személyes egyeztetés után küldte az ÉKM.
Melléklete tartalmazta a 2022-es év elszámolásáról szóló megállapodást, benne az ÉKM 8,6 milliárdos igényével. Nem tartalmazott ugyanakkor olyan rendelkezést, miszerint ezen összeg megfizetése esetén a felek meghosszabbítják az agglomerációs megállapodást, vagy az állam kifizeti Budapestnek a 12 milliárdos normatív támogatást.
Karácsonyék tehát a 2022-es elszámolást utasították el, nem az agglomerációs együttműködés meghosszabbítását.Utóbbira nem is volt lehetőségük, hiszen az ÉKM a személyes egyeztetésen jelezte a BKK-nak, hogy nem akarja folytatni az együttműködést, mert új tarifarendszert dolgoz éppen ki.
Karácsony január 3-án azt mondta, szerinte az ÉKM azért sem akar megegyezni a fővárossal, mert ritkítani akarja a HÉV-eket. Annyira rossz állapotban vannak a járművek, hogy nem tudják teljesíteni a jelenlegi menetrendet. Az ÉKM azonban egyedül ezt nem tudja megtenni, mert a ritkításhoz az agglomerációs megállapodás alapján a főváros hozzájárulása kell.
A 444 birtokába került dokumentumok erősítik ezt a feltételezést. A MÁV-HÉV december 4-én ugyanis emailben tájékoztatta a BKK-t, hogy járműhiány miatt 2024. januártól napi 78 helyett csak 74 motorvonategységet tud üzembe állítani. Ez azt jelenti, hogy négy darab háromkocsis szerelvény kiesik a forgalomból.
A MÁV-HÉV emiatt azt kérte a BKK-tól, hogy engedélyezze január 8-tól a szentendrei (H5) és a ráckevei (H6) vonalakon a járatritkítást. A BKK azonban december 6-i válaszában azt írta, hogy ezt nem tudja elfogadni.
A szentendrei és ráckevei HÉV-ek viszont ennek ellenére is ritkábban járnak majd január 8-tól. A BKK kérdésünkre ezt megerősítette, és hozzátette, hogy a menetrend végső jóváhagyása az ÉKM hatásköre. Mivel az agglomerációs megállapodás december 31-én lejárt, már nem vétózhatja meg a menetrendi módosítást a főváros.
Habár az agglomerációs megállapodás december 31-én lejárt, a BKK-bérleteket jelenleg is elfogadják a helyközi járatokon. Azért, mert a BKK, a MÁV-HÉV és a Volánbusz december 29-én áthidaló megállapodást kötött. Akkor azt írták, a megoldás átmeneti, és határozatlan ideig tart.
Két nappal később viszont már arról írt a MÁV-Volán-csoport, hogy csak március 1-ig lehet használni a BKK-bérleteket a járatain, utána az ÉKM új tarifarendszere lép életbe. Az RTL Híradó azonban megszerezte a MÁV illetékese által aláírt dokumentumot, és azon nem szerepelt ilyen határidő. Csupán annyi, hogy 30 napos felmondással bármelyik fél megszüntetheti a megállapodást.
Ezt az információt kérdésünkre a BKK is megerősítette. Azt írták, hogy a megállapodás határozatlan idejű, de az ÉKM utasítására a MÁV-HÉV vagy a Volánbusz felmondhatja egyoldalúan, 30 napos határidővel.
Mivel az ÉKM a vita december 21-i kirobbanása óta nem szólalt meg az ügyben, megkérdeztük őket. Kíváncsiak voltunk rá, hogy az agglomerációs megállapodás meghosszabbítása helyett tényleg csak az új tarifarendszerben gondolkoznak-e, illetve szerepet játszott-e döntésükben a tény, hogy a főváros nem járult hozzá a HÉV-ek ritkításához.
Krakkó Ákos, az ÉKM sajtófőnöke azt mondta, még dolgoznak a szakpolitikusok a megoldáson. Mindenképpen lesz március 1-től új tarifarendszer, de az országos lesz. Arról, hogy ebben a budapesti tarifarendszer változásai hogyan kapnak helyet, Lázár János nyilatkozik majd. Még nem tudni, hogy mikor: lehet, hogy holnap, lehet hogy a jövő héten.
A HÉV-járatok ritkítását Krakkó megerősítette. Arra viszont nem tudott válaszolni, hogy befolyásolta-e a fővárossal folytatott tárgyalásaikat a tény, hogy a BKK nem támogatta a járatritkításokat.
Végül megkérdeztük azt is, hogy tudja-e garantálni az ÉKM, hogy a jelenleg BKK-bérlettel helyközi járatokat használó utasok nem járnak majd rosszabbul az új konstrukcióval. Krakkó azt mondta, az ÉKM nem tud ilyen ígéretet tenni. Sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudja a BKK-bérlet kedvezményeinek megszűnését.